Současnost a plány budoucího rozvoje silničních a dálničních staveb v ČR (část 1.)
Česká republika bude vzhledem ke své geograficky atraktivní poloze zaujímat stále významnější postavení v evropském dopravním systému. Je už tři roky členem Evropské unie a jedním z jejích základních cílů je trvalé zvyšování výkonnosti ekonomiky, a tím i životní úrovně obyvatel. Nezbytnou podmínkou pro tyto cíle je v přijatelném časovém horizontu dosáhnout srovnatelnou úroveň dopravní infrastruktury s vyspělými evropskými státy, a tím vytvářet podmínky pro realizaci trvale udržitelné mobility osob a věcí.
Silniční doprava vzhledem ke svým přednostem (obsluha všech zdrojů a cílů dopravy v území s minimalizací ztrát, vyplývajících ze zbytečných manipulací, operativnost a přiměřená rychlost) obdobně jako ve všech vyspělých zemích světa, neustále roste. Po zjednodušení odbavovacích procedur na hranicích po vstupu do EU došlo k dalšímu nárůstu mezinárodní silniční dopravy, zejména těžké nákladní.
Základní souhrnné ukazatele národního hospodářství
Česká republika je vnitrozemským státem a svou rozlohou 78 866 km² je mezi evropskými státy na 21. místě. Počtem obyvatel 10 251 079 je k 31. 12. 2005 na 12. místě a hustotou zalidnění 130 obyvatel na 1 km² na 13. místě v Evropě. Státní hranice má celkovou délku 2290,2 km, z toho 810,3 km se SRN, 761,8 km s Polskem, 251,8 km se Slovenskem a 466,3 km s Rakouskem.
Od 1. 1. 2001 platí v České republice nové územní uspořádání a stávající okresy jsou seskupeny do 14 krajů, včetně hlavního města Prahy jako samostatného kraje. Na konci roku 2002 byla ukončena činnost okresních úřadů a významná část jejich kompetencí byla přenesena na 205 obcí s rozšířenou působností, které zahájily činnost 1. 1. 2003.
Produkce národního hospodářství dosáhla v roce 2005 hodnoty 7543 mld. Kč, hrubý domácí produkt 2978,2 mld. Kč. V závislosti na růstu HDP se budou i nadále zvyšovat dopravní výkony, zejména v silniční dopravě, a tomuto trendu musí odpovídat i zlepšování současné silniční infrastruktury a její další rozvoj.
Pozemní komunikace
Základní vymezení pozemních komunikací je uvedeno v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění, a dělí se podle § 2 na:
-
dálnice;
-
silnice;
-
místní komunikace;
-
účelové komunikace.
Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Ten zabezpečuje jejich správu, údržbu, opravy, rekonstrukce a další rozvoj z prostředků přidělovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze státního rozpočtu a dalších zdrojů (např. fondy EU). Vlastníky silnic II. a III. třídy jsou od 1. 10. 2001 jednotlivé kraje, kterým byly převedeny podle zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku ČR do majetku krajů, v platném znění. Do konce roku 2004 byla správa, údržba, opravy, rekonstrukce a výstavba těchto silnic financována z prostředků SFDI a zčásti z vlastních prostředků krajů. Od 1. 1. 2005 jsou tyto činnosti financovány z vlastních prostředků krajů podle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), v platném znění. Vlastníky místních komunikací jsou obce, na jejichž území se nacházejí. Obce také zajišťují financování jejich správy, údržby, oprav, rekonstrukcí a dalšího rozvoje ze svých prostředků. Vlastníky účelových komunikací jsou právnické nebo fyzické osoby, které rovněž zajišťují jejich financování z vlastních prostředků.
Rok 2006 je možné přes všechny přetrvávající problémy označit pro silniční hospodářství jako poměrně příznivý. Vyšší prostředky na výstavbu silnic a dálnic v posledních třech letech se pozitivně projevily v počtu dokončených i rozestavěných staveb. Do provozu bylo uvedeno 69 km dálnic, což je vůbec nejvíc v historii.
Základní údaje o dálnicích a silnicích
Na území České republiky bylo k 1. 1. 2007 v provozu 633 km dálnic a 54 952 km silnic. Z toho je 6174 km silnic I. třídy, 14 660 km silnic II. třídy a 34 118 km silnic III. třídy. Celkem 331 km silnic I. třídy je vybudováno jako rychlostní silnice. Jsou určeny pouze pro silniční motorová vozidla a mají obdobné stavebně technické vybavení jako dálnice.
Graf 1. Délka silniční a dálniční sítě
Dálnice a nejvýznamnější silnice přinášejí největší podíl dopravního výkonu a spojují nejdůležitější politická a hospodářská centra i rekreační území. Zahrnují i síť mezinárodních silnic (včetně dálnic) podle evropské dohody AGR, jejichž délka činí 2644 km. Hustotou silnic a dálnic 705 km/1000 km² plochy území se Česká republika řadí na jedno z předních míst v Evropě. Hustota dálnic dosáhla 8 km/1000 km², čímž za vyspělými zeměmi Evropy stále značně zaostáváme. Více než 99 % silnic je s bezprašnou vozovkou.
Přehled délek silnic a dálnic v jednotlivých krajích k 1. 1. 2007 je uveden v tabulce 1 a v grafu 2.
Tab. 1. Přehled délek silnic a dálnic v jednotlivých krajích k 1. 1. 2007
Kraj |
Dálnice |
I. třída |
II. třída |
III. třída |
Celkem |
|
Rychlostní |
Ostatní |
|||||
Délka v km |
||||||
PHA |
11 |
23 |
9 |
30 |
|
72 |
STČ |
192 |
132 |
649 |
2 367 |
6 259 |
9 599 |
JHČ |
9 |
|
662 |
1 639 |
3 819 |
6 129 |
PLK |
110 |
|
419 |
1 510 |
3 091 |
5 130 |
KVK |
|
12 |
210 |
568 |
1 251 |
2 040 |
ULK |
52 |
7 |
485 |
899 |
2 743 |
4 187 |
LBK |
|
18 |
311 |
487 |
1 615 |
2 430 |
HKK |
16 |
|
437 |
895 |
2 425 |
3 773 |
PAK |
8 |
|
545 |
906 |
2 222 |
3 590 |
VYS |
93 |
|
420 |
1 631 |
2 949 |
5 094 |
JHM |
135 |
29 |
419 |
1 481 |
2 437 |
4 500 |
OLK |
7 |
84 |
348 |
923 |
2 205 |
3 568 |
ZLK |
|
3 |
338 |
574 |
1 206 |
2 121 |
MSK |
|
24 |
684 |
750 |
1 895 |
3 352 |
Celkem |
633 |
331 |
5 843 |
14 660 |
34 118 |
55 585 |
Graf 2. Délky silnic a dálnic v jednotlivých krajích k 1. 1. 2007
Na dálnicích a silnicích bylo k 1. 1. 2007 evidováno 19 tunelových trub a 2777 podjezdů. Dále bylo evidováno 16 687 mostů o celkové délce 300 km. Z toho je 711 mostů na dálnicích, 3467 mostů na silnicích I. třídy, 4481 most na silnicích II. a 8028 mostů na silnicích III. třídy. Přestože počet mostů na dálnicích a silnicích I. třídy je pouze 25 % z celkového počtu, jejich délka je 50,6 % z celkové délky mostů a plocha 57,5 % z celkové plochy mostů.
Tab. 2. Počty a délky mostů na dálnicích a silnicích podle krajů, stav k 1. 1. 2007
Kraj |
Celkem |
Dálnice |
I. třída |
II. třída |
III. třída |
|||||
Počet |
Délka (m) |
Počet |
Délka (m) |
Počet |
Délka (m) |
Počet |
Délka (m) |
Počet |
Délka (m) |
|
PHA |
248 |
11 020 |
7 |
141 |
183 |
8 672 |
58 |
2 207 |
|
|
STČ |
2 418 |
51 670 |
211 |
11 039 |
383 |
15 482 |
676 |
12 912 |
1 148 |
12 237 |
JHČ |
1 335 |
20 717 |
6 |
32 |
284 |
8 684 |
401 |
5 506 |
644 |
6 495 |
PLK |
1 264 |
23 137 |
123 |
7 358 |
171 |
4 750 |
373 |
5 058 |
597 |
5 971 |
KVK |
571 |
12 802 |
|
|
131 |
7 549 |
170 |
2 034 |
270 |
3 219 |
ULK |
1 249 |
29 980 |
64 |
6 827 |
306 |
12 677 |
277 |
4 140 |
602 |
6 336 |
LBK |
860 |
12 207 |
|
|
201 |
5 827 |
170 |
2 069 |
489 |
4 311 |
HKK |
1 115 |
13 588 |
25 |
|
219 |
5 776 |
299 |
3 209 |
572 |
4 603 |
PAK |
1 014 |
10 890 |
12 |
|
193 |
3 302 |
256 |
2 680 |
553 |
4 908 |
VYS |
1 115 |
14 699 |
99 |
3 409 |
145 |
2 776 |
364 |
4 370 |
507 |
4 144 |
JHM |
1 611 |
31 351 |
156 |
7 916 |
269 |
8 186 |
480 |
7 871 |
706 |
7 378 |
OLK |
1 466 |
25 074 |
8 |
731 |
335 |
12 160 |
374 |
4 544 |
749 |
7 639 |
ZLK |
903 |
13 335 |
|
|
196 |
5 598 |
224 |
2 416 |
483 |
5 321 |
MSK |
1 518 |
29 639 |
|
|
451 |
12 966 |
359 |
6 874 |
708 |
9 799 |
Celkem |
16 687 |
300 109 |
711 |
37 453 |
3 467 |
114 405 |
4 481 |
65 890 |
8 028 |
82 361 |
Graf 3. Počet mostů na dálnicích a silnicích v ČR
Pokračování zde.