Modernizace železniční trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
Komplexní přestavba železnice z centra hlavního města do Kladna, včetně vybudování její odbočky na Letiště Václava Havla Praha, je rozdělena na více než deset etap. Po dokončení jedné z předcházejících částí – rekonstrukce Negrelliho viaduktu – začaly v únoru 2023 stavební práce na navazujícím úseku železniční stanice Praha-Bubny (včetně) – železniční zastávka Praha-Výstaviště (včetně), které se dotknou dvou tratí – č. 120 Praha – Kladno a č. 090 Praha Masarykovo nádraží – Praha-Bubeneč.
Od roku 2005 pracuje ve společnosti Metrostav a.s., začínal jako asistent stavbyvedoucího. Jako vedoucí projektu nebo zástupce ředitele stavby pracoval např. na stavbách Tunel Pohůrka (2022–2023), Modernizace trati Soběslav – Doubí (2019–2022), Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati (2018–2019) a na dalších významných silničních a železničních projektech. Nyní působí na pozici ředitele stavby Modernizace železniční trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Autorizovaný inženýr v oboru mosty a inženýrské stavby.
Obecné informace o stavbě Modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
Hlavními cíli této etapy projektu je přestavba nádraží Praha-Bubny, které je posunuto jižněji, vybudování zastávky Praha-Výstaviště a zdvoukolejnění a elektrizace železniční trati mezi nimi v délce cca 1,3 km. Vzhledem k tomu, že návrh nového stavu respektuje budoucí plánovanou zástavbu v lokalitě Bubny-Zátory, povede trať z velké části po mostních estakádách a tím spojí dosud železnicí rozdělené území Holešovic.
Výstavba byla zahájena na jaře roku 2023 a dokončena by měla být na podzim roku 2025. Zakázku, spolufinancovanou z programu Nástroj Evropské unie pro propojení Evropy (CEF), provádí sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Objednatelem stavby je Správa železnic a jejím generálním projektantem je Metroprojekt a.s.
Jako lídr sdružení má tým z Metrostavu TBR za úkol vrcholově řídit celou zakázku a kompletně koordinovat její průběh. Kromě toho má na starosti výstavbu hlavního mostního objektu – estakády v km 0,900. Dalším stěžejním objektem je nová železniční stanice Praha-Bubny. Mezi související úkoly patří i oprava zdi Královské obory, přizvednutí mostu přes Bubenské nábřeží, stavba nové lávky pro pěší v zastávce Praha-Výstaviště a provedení řady souvisejících přeložek sítí a komunikací.
SO 01-61-01 Železniční stanice Praha-Bubny, SO 01-62-01 Železniční stanice Praha-Bubny – zastřešení
Nová nádražní budova se nachází na začátku modernizovaného úseku trati Praha-Bubny (vč.) – Praha-Výstaviště (vč.) u severního konce Negrelliho viaduktu a zároveň v těsné blízkosti stanice metra a tramvají Vltavská a původního nádraží Praha-Bubny. Má sloužit jako důležitá dopravní křižovatka pro cestující směřující do centra města ze směrů Kladno a Kralupy nad Vltavou. V budoucnu půjde o hlavní stanici na trati na Letiště Václava Havla Praha, současně se zkapacitní spojení mezi Prahou a Kladnem. Stavbu nové nádražní budovy realizuje Metrostav TBR a Metrostav DIZ.
Konstrukční řešení
Budova nového vlakového nádraží má půdorys o rozměrech cca 250 x 50 m a výšku 17 m. V přízemí se nacházejí vestibuly pro cestující a zázemí železniční stanice. V patře probíhá vlaková doprava a jsou tu umístěny celkem čtyři koleje a tři nástupiště, na která se cestující dopraví eskalátory a výtahy. Všechna nástupiště jsou zastřešena jednotnou betonovou konstrukcí s kruhovými světlíky. V jižní části zastřešení je navíc terasa s výhledem na centrum Prahy. V budoucnu uvažuje objednatel stavby Správa železnic o využití velké střešní plochy pro výstavbu několikapatrového administrativního objektu. Průběžné kolejiště na nádraží je napojeno na jihu směrem od Negrelliho viaduktu na sousední stavbu nového tramvajového podjezdu Bubny (pro chystané přeložení tramvajové trati v uzlu Vltavská), na severu pak na přilehlé mostní estakády, které jsou součásti modernizace celého železničního úseku.
Veškeré nosné konstrukce budovy jsou železobetonové, s vysokými pohledovými i konstrukčními nároky. Všechny viditelné železobetonové konstrukce jsou podle architektonického návrhu z bílého pohledového betonu. Jedná se zejména o sloupy vestibulů, sloupy nástupišť a sloupy a desku zastřešení. Před započetím výstavby nosných pohledových konstrukcí proběhlo vzorkování betonu ve spolupráci se specialisty z TBG METROSTAV s.r.o. a Kloknerova Ústavu ČVUT v Praze. Ve zvolené variantě je bílé barvy betonu dosaženo přidáním pigmentu z titanové běloby.
Průběh výstavby
Z důvodu zachování vlakového provozu bylo nejprve nutno mimo prostor stavby budoucího nádraží realizovat provizorní železniční koleje. Následně bylo odstraněno původní kolejiště a v květnu 2023 započaly zemní práce pro založení nového nádraží. Celý objekt je podélně členěn do pěti dilatačních celků DC1–DC5 o rozměrech zhruba 50 x 50 m, které určovaly postup výstavby. Nejprve probíhala výstavba dilatačních celků DC1, DC3 a DC5, kde jsou umístěny vestibuly, a následně stavba pokračovala dilatačními celky DC2 a DC4, v nichž se nacházejí spojovací chodby mezi vestibuly.
Budova nádraží je založena celkem na 493 velkoprůměrových pilotách délky 4,5–9 m, na kterých je následně vybetonována základová železobetonová deska o mocnosti 0,8–2,5 m. Z důvodu úspory betonu a také vedení kanalizace a dalších technologií je deska členěna na četné stavební celky.
V úrovni vestibulu je pro optimální prostorové řešení výsledné stavby použito několik různých průřezů sloupů – čtvercové, obdélníkové, kruhové o různých průměrech i oválné. Pro dosažení požadované pohledové kvality byl použit beton se zpomaleným nárůstem pevnosti (90denní). Výška sloupů je 4,7 m, a i když se jedná o nosnou konstrukci budovy, tak jejich zatížení a dimenze odpovídají spíše mostním konstrukcím. Sloupy nesou ŽB stropní desku vestibulu s nástupišti a provozovanými kolejemi a přenáší se do nich také zatížení ze zastřešení celé stavby včetně budoucího na střeše realizovaného objektu.
V listopadu 2023 proběhla betonáž první stropní desky vestibulu DC1. Jedná se o železobetonovou desku tloušťky 0,8 m, která tvoří nosnou konstrukci nástupišť a kolejí. Během následujících dvou měsíců byly vybetonovány stropní desky DC3 a DC5 a na zbývajících dilatačních celcích, kde se pod nástupišti nenacházejí vestibuly, proběhla výstavba základových patek sloupů.
Zastřešení budovy se svými rozměry rovněž přibližuje spíše mostním konstrukcím než standardním pozemním stavbám. Sloupy v 2.NP jsou navrženy v rastru přibližně 9 m a jsou ze stejného betonu a podléhají shodným kvalitativním nárokům jako sloupy vestibulů, avšak jejich výška dosahuje téměř 10 m a mají složitější tvar. Jsou velice štíhlé, z pochopitelných důvodů silně vyztužené a prochází jimi elektroinstalace a odvodnění zastřešení. Během realizace jsme se potýkali s komplikovaným prostorovým uspořádáním těchto stavebních prvků, ale díky spolupráci s projektantem, statikem a šikovnými řemeslníky se vše podařilo.
Po dokončení sloupů na prvním dilatačním celku následovala výstavba desky zastřešení, která se betonovala na pevné prostorové skruži v dubnu 2024. Deska má tloušťku 0,8 m a obsahuje otvory průměru 4,6 m pro střešní prefabrikované světlíky. Betonáž desky proběhla ze dvou betonových směsí současně. Z betonu s titanovou bělobou je proveden spodní povrch, boky desky a viditelné hrany otvorů pro světlíky. Z betonu bez pigmentu je nepohledový objem desky. Celkové množství betonu v každém dilatačním celku zastřešení je 1 200–1 400 m3. Jednotlivé dilatační celky zastřešení jsou navzájem odděleny (obr. 8) a pro přenos svislých zatížení jsou na rozmezí instalována pásová ložiska.
Na konci července 2024 se betonovala poslední deska zastřešení a na podzim je plánována montáž prefabrikovaných světlíků. Zároveň probíhají veškeré práce v zázemí, ve vestibulech, na kolejišti a nástupištích. Jedná se o betonáž schodišť a ramp pro eskalátory, montáž výtahů a eskalátorů, budování příček a instalaci veškerých technologií, provedení hydroizolací, tepelných izolací, obkladů, omítek, podlah a dalších nezbytných prací pro dokončení objektu.
Identifikační údaje
Stavba: SO 01-61-01 ŽST Praha-Bubny, SO 01-62-01 ŽST Praha-Bubny – zastřešení
Objednatel: Správa železnic
Architektonické řešení: JAKUB CIGLER ARCHITEKTI, a.s.
Generální projektant: METROPROJEKT Praha a.s.
Zhotovitel: Metrostav TBR a Metrostav DIZ
SO 02-20-01 Železniční most v km 0,900
V minulosti vedla z železniční stanice Praha-Bubny směrem k Výstavišti jednokolejná trať po tělese náspu, s výjimkou ocelového mostu přes ulici Dukelských hrdinů (obr. 20). Po současné přestavbě bude v tomto úseku vedena dvoukolejná a elektrifikovaná trať na nové mostní estakádě. V budoucnu umožní prostory pod mostem také realizaci obchodních vestaveb a tím plánovaný rozvoj místní lokality (obr. 17). Nový železniční most, který na svém severním konci naváže na nástupiště zastávky Praha-Výstaviště, bude veden v oblouku s proměnným převýšením (obr. 17, 18).
Konstrukční řešení
Most má celkovou délku 587,650 m. V podélném směru je stavba rozdělena na devět samostatných dilatačních celků – dodatečně předepnutých spojitých nosníků o dvou, třech a čtyřech polích (obr. 18,19). Maximální délka jednoho dilatačního úseku je 98 m.
Spodní stavba je tvořena dvěma opěrami O1 a O2 a 24 pilíři P1 až P24 (obr. 18). Osm pilířů je sdružených, společných pro dva samostatné dilatační celky. Pilíře jsou se dvěma dříky průřezu 2,5 x 1,4 m (obr. 19), u sdružených jsou zvětšeny na 3,5 x 1,4 m. Nosná konstrukce je na každé podpěře uložena na dvojici kalotových ložisek se zdvojenou dolní deskou.
Most je založen na 313 velkoprůměrových pilotách o prům. 1,2 m. Nejdelší piloty měří 12,5 m.
Průběh stavby
Jedním z prvních úkonů byla demontáž stávajícího ocelového mostu z roku 1890 (obr. 20). Původně měla být konstrukce rozpálena a odvezena do šrotu. Naštěstí došlo k dohodě a ocelová konstrukce včetně původních opěr z kyklopského zdiva byla odvezena do nově budované expozice Národního technického muzea v Praze.
Po odtěžení stávajícího tělesa náspu byly zahájeny práce na spodní stavbě estakády. Pilíře a opěry přemostění jsou založeny na 313 velko-průměrových pilotách o průměru 1,2 m. Nejdelší piloty měří 12,5 m. Pro výstavbu základů bylo – podle zastiženého geologického podloží – nutné vybudovat štětovnicové nebo záporové jímky. Práce na ŽB konstrukcích základů a dříku byly zahájeny v květnu 2023.
Nosné konstrukce (NK) byly zrealizovány, kromě části NK9, kde musel být zachován provoz tramvají v ulici Dukelských hrdinů, na prostorové skruži. Z důvodu velkého tlaku ze strany objednatele na urychlení prací, bylo postupováno od O1 a O2 směrem k NK5 současně. Jako předpínací výztuž deskové konstrukce mostu jsou použita sedmidrátová lana o jmenovitém průměru 15,7 mm. Hlavní kabely jsou z 19 lan kotvených stupňovitými kotvami. Betonáž první nosné konstrukce NK9 proběhla 4. 11. 2023, betonáž poslední nosné konstrukce NK5 se uskutečnila 13. 7. 2024.
Na stavbu mostu bylo použito16 102,6 m3 betonu, 1 638,9 t betonářské výztuže a 277,681 t lan pro předpínání. Celková plocha izolací mostovky je 6 443,28 m2.
V současné době probíhají práce na betonáži říms, realizuje se izolační souvrství a ochranná vrstva a krytí z litého asfaltu. Započaty byly rovněž práce na realizaci odvodnění a protihlukových stěn. Zahájení výstavby železničního svršku je plánováno v listopadu letošního roku.
Závěr
Obě výše popsané stavby představují naprosto výjimečné projekty, které celkově změní tvářnost přilehlé lokality v Praze 7. Prostor pod mostní estakádou spojí Strojnickou ulici a ulici U Výstaviště se Stromovkou. Stavba působí velice lehkým a vzdušným dojmem, betonové konstrukce jsou provedeny ve vysoké kvalitě včetně všech detailů.
Železniční stanice Praha-Bubny je ve výsledku stavbou jedinečných rozměrů, prováděnou novými stavebními postupy, z moderních materiálů a v nejvyšší konstrukční a pohledové kvalitě. Na oba objekty je celkem použito cca 42 000 m3 betonu a 7 000 t betonářské výztuže. Součástí stavby je také revitalizace celé přilehlé oblasti bývalého železničního areálu v Bubnech, která má za cíl vytvořit moderní a příjemný městský prostor.
Identifikační údaje
Stavba: Modernizace trati Praha-Bubny (vč.) – Praha-Výstaviště (vč.)
Objednatel: Správa železnic
Generální projektant: METROPROJEKT Praha a.s.
Zhotovitel: Sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha
Vedoucí projektu: Ing. Petr Hanzal
Předpínací systém: VSL SYSTÉMY (CZ), s.r.o.
Doba výstavby: jaro 2023 – podzim 2025
Zakázka je spolufinancována z programu Nástroj Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).
Zdroje
[1] Modernizace trati Praha-Bubny (vč.) – Praha-Výstaviště (vč.), projektová dokumentace stavby, METROPROJEKT Praha a.s., 08/2021
[2] Vizualizace: https://www.spravazeleznic.cz/projekty
[3] Mapové podklady: www.mapy.cz, Seznam.cz, a.s., 2024