Zpět na stavby

Grossmannova vila v Ostravě – oprava a rekonstrukce

5. září 2024
Ing. Jan Všetečka

Stavebníkem a zároveň projektantem budovy byl ostravský architekt a stavitel František Grossmann (1876–1933). Byla postavena v letech 1922–1924 a ve své době se jednalo o jednu z nejluxusnějších rodinných vil v Ostravě. Stavbu je možné stylově přiřadit k dekorativistické architektuře počátku 20. století.

Autor:


Vystudoval Fakultu stavební VUT v Brně, je jednatelem firmy ARCHATT. Více než 30 let se věnuje obnově a restaurování památek. Je autorizovaným technikem ČKAIT v oboru pozemní stavby.


Ve vile bylo po jejím dokončení umístěno mnoho uměleckých děl od nástěnných reliéfů, zlacených štuků, nástěnných maleb až po obrazy a různé artefakty. V těsném sousedství vily, propojen spojovacím krčkem, stojí objekt stavební kanceláře Grossmannovy firmy, jehož exteriér stylově navazuje na budovu vlastní vily, užívá však jednodušších forem. Tento objekt však nebyl předmětem obnovy a v současné době je v dosti zchátralém stavu. Okolo vily stavebník vytvořil komponovanou zahradu s altánem, kašnou, bazénem, sochařskou výzdobou a výsadbou obsahující i některé exotické dřeviny.

Celková rekonstrukce, restaurování a obnova vily proběhla v letech 2021–2023. Cílem obnovy bylo uvedení objektu do původního stavu, jak je zachycen na dobových fotografiích z období po dokončení vily. Významným vodítkem při projektování obnovy a také při její realizaci byly zachovalé původní plány z doby stavby a také poměrně obsáhlá černobílá fotodokumentace jak exteriéru, tak interiérů vily pořízená krátce po jejím dokončení.

V průběhu let po tragické smrti stavitele Františka Grossmanna vila několikrát změnila majitele, posledním využitím před rekonstrukcí bylo umístění mateřské školy. Během let bylo zejména v interiéru provedeno mnoho nevhodných úprav, byla zrušena schodišťová hala, do které byl vložen mezistrop, bylo odstraněno hlavní interiérové schodiště, interiérové krby, novou malbou byly překryty interiérové výmalby, odstraněny tapety, zmizela originální svítidla. Uchovala se pouze část velmi různorodých keramických obkladů, nedochovalo se vybavení koupelen. Zachované prvky byly značně porušeny a neudržovány. Budova měla poškozenu střechu a mnoho let do ní zatékalo. Vlivem toho došlo nejen k nevratnému poškození krovu, ale v interiéru stavby se rozmohla dřevomorka, která napadla a výrazně poškodila část zachovaného dřevěného obložení a vestavěného nábytku a prorostla hluboko do nosného zdiva a konstrukcí podlah.

Napadení dřevomorkou a jeho zjištěný rozsah do značné míry ovlivnil postup prací při rekonstrukci. V rámci opravy střechy bylo třeba vyměnit všechny napadené prvky. Rozsah byl tak značný, že z důvodu ­eliminace zatečení při rozsáhlé sanaci a opravě krovu bylo nad objektem postaveno dočasné přestřešení nesené lešením okolo objektu. V interiéru bylo třeba demontovat veškeré napadené prvky a při jejich repasi a restaurování v dílně provést rozsáhlou sanaci. Dále bylo nutno odstranit napadené skladby podlah včetně podkladních vrstev a násypu a veškeré stavební konstrukce byly sanovány mikrovlnnou technologií, schopnou likvidovat dřevomorku zarostlou pod omítkami a ve zdivu. Odstranění napadených konstrukčních prvků podlah umožnilo provést změnu původně navrženého řešení stavebních úprav a do nově navržených konstrukcí podlah umístit podlahové vytápění. V restaurovaných interiérech budovy tedy mohly být vypuštěny jinak nutné rušivé prvky otopných těles a systém teplovzdušného vytápění, který byl v rámci rekonstrukce obnoven, byl ponechán v nefunkčním stavu.

Zdrojem původního systému vytápění byl výkonný kotel značky ETNA, který je umístěn v kotelně v suterénu objektu. Kotel byl repasován, byly doplněny chybějící litinové části, tyto byly zhotoveny opět jako atypické odlitky klasickou technologií. Bylo tedy nutné sejmout otisk doplňované části, dále zhotovit dřevěný model prvku poměrově zvětšený o smrštění. Z modelů byly zhotoveny pískové formy, do kterých byly litinové prvky odlity. Dále byly doplněny chybějící klapky na kanálech přivádějících do kotelny vzduch pro hoření, byly opraveny trouby rozvádějící horký vzduch do jednotlivých místností. Ve všech místnostech byly repasovány a doplněny replikami výustní mřížky s regulací vzduchu.

Obr. 7 Koupelna horního patra s obnovenou výmalbou a restaurovanými obklady částečně nahrazenými replikami

Při vlastní stavební rekonstrukci byly odstraněny nevhodné novodobé dispoziční úpravy a do objektu byly vloženy nové inženýrské sítě (rozvody elektro, zdravotechnické instalace a ústřední vytápění). Původně se ve většině obytných místností přízemí a patra topilo teplovzdušným vytápěním, v ranní jídelně bylo ve falešném krbu plynové topidlo. Po rekonstrukci jsou prostory přízemí a patra vytápěny podlahovým topením, provozní prostory suterénu a horního patra jsou vytápěny radiátory. Zdrojem tepla jsou nově plynové kotle umístěné v suterénu vily.

Na stropech v interiéru zůstala zachována původní štuková výzdoba, která byla obnovena a podle nálezů z restaurátorského průzkumu bylo provedeno nové zlacení jejích částí. Dále se v interiéru dochovaly štukové medailony a reliéfy, které byly rovněž obnoveny a doplněny ­polychromiemi. Ve schodišťové hale byly restaurovány sloupy s povrchem z umělého mramoru a s hlavicemi a patkami upravenými bronzováním.

Interiérový vestavěný nábytek byl z větší části demontován a restaurován v dílně. Při jeho opravě byl kladen důraz také na sanaci míst napadených dřevomorkou a celkové preventivní ošetření. Dřevěné interiérové prvky byly v době vzniku vily provedeny ve velmi vysoké řemeslné kvalitě a obsahovaly mnoho funkčních detailů, jejichž funkce byla při restaurování obnovena. Byly také obnoveny veškeré povrchové úpravy šelakovými politurami ve vysokém lesku a pololesku.

V horní zimní zahradě se podařilo odkrýt a zrestaurovat bohatou figurální nástěnnou malbu, která byla druhotně přemalována a objevena v sondách. Dekorativní výmalba byla objevena a zrestaurována také v kazetách na stropu pracovny, v oblouku v přízemí věže a dále v ostěních dveří v hale horního patra. V koupelně horního patra se dekorativní výmalba nedochovala. Byla proto rekonstruována podle dobových fotografií.

Z dobových fotografií je patrné, že většina místností měla stěny pokryty výraznými tapetami. Ve schodišťové hale a v horní jídelně byly nalezeny fragmenty původních tapet, podle nichž byly zhotoveny repliky. V ostatních místnostech se použily tapety ze vzorníku výrobce, které působí podobným dojmem jako tapety původní, jak je patrné z historických fotografií.

Ve vile bylo požito velké množství keramických dlažeb a obkladů. Dochované části byly odborně opraveny a retušovány, chybějící obklady a dlažby včetně atypických tvarovek byly vyrobeny jako repliky v keramické dílně zhotovitele. Byly postupně vzorkovány barevnosti a techniky zpracování, některé prvky vyžadovaly desítky vzorků a zkoušky tak trvaly více než půl roku. Mnoho tehdy používaných glazur je již dnes nedostupných (zejména olovnaté glazury) a bylo třeba dosáhnout původní podoby současnými materiály.

Obr. 8c Zimní zahrada s odkrytou a restaurovanou nástěnnou figurální malbou, atypickým keramickým obkladem a repasovanými truhlářskými prvky

Jako repliky byly podle dobových fotografií zhotoveny také dva keramické krby v horním podlaží vily. Na krbu ve schodišťové hale byla provedena imitace zlacení.

Byly repasovány všechny interiérové i exteriérové dveře včetně vitráží a dochovaného kování, chybějící části vitráží a kování se doplnily replikami. Rovněž byla repasována všechna okna včetně interiérového táflování. U některých prvků byla sondážním průzkumem potvrzena původní povrchová úprava fládrováním. Opravitelné části fládru byly po odkryvu novodobých vrstev retušovány, na částech s vysokým poškozením případně s nedochovaným původním povrchem byly fládry nově rekonstruovány. U části oken byly doplněny chybějící vitráže. U těchto prvků byl nejprve zpracován výtvarný a barevný návrh, poté byly vzorkovány strukturou a barevností vhodné typy skel. U některých oken zachované fragmenty venkovních dřevěných rolet byly repasovány a chybějící části se doplnily replikami. Do provozu byl uveden původní mechanizmus ­spouštění a byly dodány chybějící výklopné části vodicích lišt v exteriéru. U nedochovaných částí rolet se čerpalo z analogií dochovaných prvků na objektech z tohoto období.

V hale vily byl odstraněn vestavěný mezistrop a podle několika fotografií byla zhotovena replika hlavního vnitřního schodiště vily včetně repliky sošky medvěda na sloupku nástupního ramene. Replika sošky byla nejprve zhotovena ve formě hliněného morelu, na kterém byly odladěny proporce a části neviditelné na fotografii. Po definitivním schválení modelu byla teprve zhotovena finální soška z lipového dřeva. Podle fotografií byly zhotoveny všechny detaily schodiště, výplní zábradlí s řezbami, madla a veškeré dekorace. Na hotové nátěry schodiště byly obnoveny šablonové dekorativní malované vzory.

V několika místnostech se dochovaly původní parketové čtverce, které byly demontovány, v dílně kompletně rozebrány, znovu sesazeny a následně položeny na novou skladbu podlah. Některé nedochované části parketových podlah byly nahrazeny přesnými replikami. V ostatních místnostech byly položeny parkety nové.

V exteriéru byla obnovena fasáda včetně všech uměleckořemeslných prvků. Původně byla provedena z probarvené omítky se škrábaným povrchem bez nátěru, s hrubší strukturou v přízemí a jemnější v horním patře. U tohoto typu fasád jsou veškeré opravy dosti viditelné, a proto bylo vzhledem k rozsahu poškození rozhodnuto, že původní fasáda bude zakonzervována a překryta novou vrstvou provedenou stejnou technologií. Takto byly realizovány i veškeré plastické prvky fasády, jako jsou římsy a okenní šambrány. Dřevěné prvky na fasádě – podhledy, štíty s perlovci, obložení věže a vikýřů byly v havarijním stavu. Velká část obložení a většina ozdobných červenobílých perlovců byla nahrazena replikami, které se vyrobily původní technologií soustružení s následným štípáním. Na základě průzkumu historických povrchů byla stanovena barevnost fasády i veškerých dřevěných exteriérových prvků. Po rekonstrukci krovu byla položena nová krytina z hnědě engobovaných bobrovek, odpovídající původnímu řešení. Byla opravena a částečně přezděna tělesa komínů, na která byla rovněž nanesena probarvená omítka se škrábaným povrchem. Na komíny byly umístěny repliky krycích plechových stříšek. Některé komíny měly podle historických fotografií tvarované nástavce s lesklým barevným povrchem. Na základě jejich rozměru a dochovaného torza na sousedním objektu kanceláří se jednalo pravděpodobně o prvky z umělého kamene. Pro zhotovení replik těchto nástavců byly nejdříve zhotoveny modely ve skutečné velikosti. Podle modelů byly následně vytvořeny formy, v nichž byly vyráběny repliky.

Na pozemku přiléhajícímu k vile byla podle původních plánů a fotografií obnovena zahrada, ve které je umístěna kašna, replika altánu a různé treláže nesoucí zeleň. Podle původního návrhu je také obnovena cestní síť a vysazena zeleň. Při výkopových pracích okolo budovy bylo nalezeno několik fragmentů prvků zahrady, které byly následně použity jako vzor pro zhotovení replik.

Od dokončení obnovy vily je objekt zpřístupněn veřejnosti a konají se zde komentované prohlídky, během nichž je možno zhlédnout časosběrný dokument o obnově stavby.

Identifikační údaje

Stavba: Oprava a rekonstrukce Grossmannovy vily v Ostravě

Stavebník: Statutární město Ostrava 

Autor: Ing. arch. Daniel Vaněk

Projektová dokumentace: PPS Kania, s.r.o.

Zhotovitel: Morys s.r.o.

Dodavatel restaurátorských a umělecko-řemeslných prací: Archatt s.r.o.

Doba realizace: 12/2022 - 02/2024

Náklady vč. DPH: 132 753 293 Kč