Statistika 2006 - dopravní stavby
Stavební výroba v roce 2006 vzrostla meziročně o 6,6 % a toto tempo růstu bylo rychlejší než v roce 2005. Vysoký růst stavební výroby byl ovlivněn především nárůstem produkce pozemního stavitelství, kde pokračovala intenzivní výstavba bytových a rodinných domů, která se opírala zejména o dynamický vývoj na trhu hypoték a úvěrů ze stavebního spoření a finanční podpory mladým manželům. Rostlo ovšem také inženýrské stavitelství a tam hrají stavební práce na dopravních stavbách klíčovou roli.
Dopravní stavby tvoří významnou část sekce Inženýrská díla v Klasifikaci stavebních děl CZ-CC. Tato klasifikace byla vypracovaná na základě mezinárodního standardu Classification of Types of Construction - CC a Eurostat ji vydal v říjnu 1997. Česká statistika podle tohoto nového třídění sleduje stavební práce od roku 2004 a stavební podniky s 20 a více zaměstnanci vykazují provedené stavební práce na dopravních stavbách v relativně podrobném členění.
Tempo růstu dopravních staveb je pomalejší
V roce 2006 prostavěly podniky na dopravních stavbách 94,7 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst 3,1 %. Tempo růstu tak bylo nižší než ve stavebnictví celkem. Zcela opačné byly výsledky v roce 2005, kdy stavební práce na dopravních stavbách dynamicky narostly o téměř 15 % a tento meziroční růst předčil celkový růst ve stavebnictví o 10 procentních bodů. Meziroční tempa růstu v jednotlivých letech kolísají v závislosti na intenzitě stavebních prací na velkých zakázkách a také struktura se v průběhu let částečně mění. Stále ovšem platí, že nadpoloviční většina všech stavebních prací na dopravních stavbách se odehrává na silnicích a dálnicích. Detaily viz graf 1.
Graf 1. Struktura stavebních prací na dopravních stavbách v roce 2006
Dálnice a silnice
V roce 2006 vynaložily stavební podniky na dálnicích a ostatních komunikacích téměř 65 % z celkové sumy peněz určených na dopravní stavby. Jedná se nejen o výstavbu a údržbu dálnic a silnic, ale také o související části těchto stavebních děl jako jsou např. svodidla, zdi, odvodňovací zařízení, dopravní značení osvětlení apod. Na dálnicích bylo prostavěno 24 mld. Kč, což je o 12 % méně než v roce 2005. V roce 2005 byl ovšem zaznamenán meziroční nárůst 35 % a na dálniční síť bylo vynaloženo 27 mld. Kč. Finanční prostředky použité na místních a účelových komunikacích v roce 2006 vzrostly meziročně o 59 % a činily 37 mld. Kč. Detaily viz tab. 1.
Tab. 1. Stavební práce na dopravních stavbách v roce 2006, dálnice a silnice
|
2004 |
2005 |
2006 |
|||
mil. Kč. |
% z celku |
mil. Kč. |
% z celku |
mil. Kč. |
% z celku |
|
Dálnice |
20 075 |
25,1 |
27 162 |
29,6 |
23 951 |
25,3 |
Místní a účelové komunikace |
22 482 |
28,1 |
23 567 |
25,6 |
37 466 |
39,5 |
Kolejové dráhy
Do této kategorie stavebních děl se zahrnují tratě, stanice a výhybky dálkových železnic a také kolejové dráhy ve městech včetně metra. Na dálkové železnice se v roce 2006 vynaložilo 13 mld. Kč a tato částka představuje oproti roku 2005 pokles o 22 %. Na městské dráhy vydaly stavební podniky přibližně stejně peněz jako v minulém roce - 1,8 mld. Kč. Detaily viz tab. 2.
Tab. 2. Stavební práce na dopravních stavbách v roce 2006, kolejové dráhy
|
2004 |
2005 |
2006 |
|||
mil. Kč. |
% z celku |
mil. Kč. |
% z celku |
mil. Kč. |
% z celku |
|
Dráhy železniční dálkové |
13 938 |
17,4 |
16 912 |
18,4 |
13 214 |
13,9 |
Dráhy kolejové městské |
2 165 |
2,7 |
1 825 |
2,0 |
1 847 |
1,9 |
Plochy letišť
V roce 2006 bylo na letištích prostavěno 541 mil. Kč, což je výrazně méně než v roce 2005, kdy byly vynaložené náklady mimořádně vysoké a oproti roku 2004 stouply téměř dvojnásobně. Do této kategorie spadají kromě letových drah také signalizační a zabezpečovací zařízení, ovšem nepatří sem budovy řízení letového provozu.
Mosty, visuté dálnice, tunely a podchody
Tato kategorie stavebních děl se podílí na celkových vynaložených nákladech poměrně významně - tvoří přibližně pětinu z celkových stavebních prací na dopravních stavbách. I když se zdá, že v průběhu let jejich význam trochu poklesl. Vývoj v jednotlivých letech probíhal nerovnoměrně a použité finanční prostředky spíše klesaly.
Vodní díla
Na vodních dílech vynaložily v roce 2006 stavební firmy ?3,7 mld. Kč a oproti roku 2005 se jedná o pokles ve všech subkategoriích. Většina těchto finančních prostředků byla prostavěna na přehradách, nádržích ?a opravách vodních toků.