arrows Analýzy, trendy arrows Kolejová doprava arrowsVysokorychlostní železnice: v Evropě standard, pro Českou republiku šance
grafické podklady: archiv, Centrum pro efektivní dopravu
text: Michal Drábek, Petr Šlegr, Jiří Kalčík
číslo: 10/2011
Vysokorychlostní železnice: v Evropě standard, pro Českou republiku šance

· Rychlovlak Thalys ve stanici Bruxelles-Midi, foto: CEDOP
Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou ve vyspělých evropských zemích samozřejmostí. K jejich výstavbě vedla nedostačující kapacita dálnic či původních železničních tratí. V každé zemi vznikla zcela osobitá síť VRT a její provozní zvyklosti. Ve Švýcarsku se sice nejedná o typickou VRT, trať na 200 km/h je však nejlépe provozně zapojena do celostátního systému veřejné dopravy. Článek na základě evropské „dobré praxe“ vyvrací rozšířené mýty o VRT a na konkrétních příkladech ukazuje jejich možný přínos pro ČR.
odeslat odeslat    tisk tisk
Ing. Michal Drábek
Ing. Michal DrábekV roce 2007 absolvoval Fakultu dopravní ČVUT v Praze se zaměřením na plánování nabídky (provozních konceptů) v železniční a veřejné dopravě. Do září 2011 studoval doktorantské studium se zaměřením na taktové grafikonové trasy pro nákladní vlaky. Na fakultě zároveň pracuje jako odborný asistent a dále působí jako zástupce ředitele Centra pro efektivní dopravu, o.s. Absolvoval odborné stáže na Technické univerzitě v Drážďanech a na Federální polytechnice v Curychu.
E-mail: xdrabek@fd.cvut.cz
Spoluautoři:
Ing. Petr Šlegr
E-mail: petr.slegr@cedop.info
Ing. Jiří Kalčík
E-mail: jiri_kalcik@volny.cz

Vysokorychlostní tratě v Evropě
Francie
První evropská VRT byla zprovozněna ve Francii v roce 1981 (na základě schválení projektu vládou v roce 1976). Tratě byly projektovány pro výlučný provoz rychlovlaků. V současnosti již legendární rychlovlaky TGV dosahovaly tehdy nejvyšší rychlosti pouze 260 km/h. Za 30 let se síť francouzských VRT, stavěných nyní na rychlost přes 300 km/h, rozrostla na téměř 2000 km a tvoří páteř dálkové dopravy země. Francouzské VRT tvoří hvězdicovou síť okolo Paříže (včetně částečného obchvatu města), přičemž vlaky TGV zajíždějí i na konvenční tratě. Na centrálních úsecích sítě se v současnosti cestující tlačí na schodech těchto rychlovlaků. Správce infrastruktury RFF vážně uvažuje o zavedení taktového jízdního řádu a tangenciálních linek TGV, vedoucích mimo pařížskou aglomeraci.

Legendární rychlovlak TGV ve stanici Aèroport Charles de Gaulle, foto: CEDOP
¤ Legendární rychlovlak TGV ve stanici Aèroport Charles de Gaulle, foto: CEDOP

Celý článek naleznete v archivu čísel (č. 10/2011).



Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
tip: insurance working capital. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki.
© 2007