arrows Informační servis arrowsPřed 40 lety se zrodila legenda. Dozer Cat D10 navždy změnil segment těžkých pásových strojů
text redakce
číslo:
Před 40 lety se zrodila legenda. Dozer Cat D10 navždy změnil segment těžkých pásových strojů
Přesně před čtyřiceti lety sjelo z výrobních pásů americké společnosti Caterpillar prvních deset kusů tehdy největšího a nejvýkonnějšího dozeru na světě – Cat®D10. Revoluční konstrukce dozeru odpovídala tehdejším požadavkům amerického průmyslu na větší pro-duktivitu práce při těžbě a výstavbě infrastruktury. Od strojů ostatních značek se D10 lišila větší hmotností, vyšším výkonem, ale hlavně podvozkem, který k pohonu pásu využíval zvýšené hnací kolo (podvozek typu „delta“).
odeslat odeslat    tisk tisk

Inovátorské řešení podvozku se zvýšeným hnacím kolem se stalo jedním z nejúspěšnějších patentů spo-lečnosti Caterpillar v její historii. Nekonvenční přístup vývojářů se promítnul do mimořádných technických parametrů dozeru, kterému tehdy nemohl konkurovat žádný podobný stroj na trhu. Pro srovnání, Cat® D10 byl o více než 50 % efektivnější než stávající špičkový typ Cat® D9; na tu dobu mimořádné byly i další pa-rametry: hmotnost (86 200 kg), výška a šířka stroje (4,6 m a 3,7 m) a délka téměř 10 metrů. Uvnitř dozeru burácel obrovský vznětový dvanáctiválec o výkonu 700 koní (522 kW).    

Jak vzpomíná jeden z konstruktérů legendární „dé-desítky“, na přelomu šedesátých a sedmdesátých let neustále rostly požadavky na výkon strojů a na dlouhou životnost použitých materiálů. Bylo jasné, že spo-lehlivý a velmi oblíbený dozer Cat® D9 již brzy vyčerpá své limity a bude nutné posílit produktovou řadu úplně novým strojem. Ukázalo se, že aby nový dozer splnil všechna výkonnostní kritéria a zároveň neztratil nic ze své výborné ovladatelnosti, bude nutné vyvinout zbrusu nový typ podvozku. Pro tyto účely postavila společnost Caterpillar v roce 1970 samostatnou halu, ve které probíhaly všechny zátěžové a funkční testy. Po dvou letech usilovné práce byl na patentovém úřadě zanesen první patent na zvýšené hnací kolo a v roce 1973 spatřily světlo světa první dva prototypy Cat® D10. Při vývoji D10 bylo nakonec přihlášeno neuvěřitelných 93 patentovaných řešení. Nový podvozek měl lepší trakci a také lépe absorboval rázy, vzni-kající při provozu na nerovném terénu.

Cat® D10 míří na trh
V roce 1977 si pár vyvolených zájemců konečně odvezlo své první „dé-desítky“. Nový model v produktové řadě Caterpillar byl přijat velmi dobře. Výborné trakční schopnosti, síla stroje při rozrývání i hrnutí i výrazně vyšší komfort posádky byly prvními zaznamenanými plusy. Z dalších provedených studií vyplynulo, že D10 je co se týče nákladů na přepravenou tunu plně srovnatelná s mnohem náročnějšími technologiemi. Kladně byla hodnocena také modulární konstrukce, která zrychlila přepravu stroje na místo nasazení a také výraz-ně zjednodušila servisní práce (například demontáž převodovky s rozvodovkou se oproti modelu Cat® D9 zkrátila z původních 30 na 6 hodin!).  

Dozery Caterpillar dnes

Revoluční řešení podvozku (systém „delta“) najdeme samozřejmě i v současné výrobní řadě Caterpillar. Zvýšené hnací kolo podvozku používají dozery Cat® D6N a D6T, dále pak zástupci vyšší řady Cat® D8T, D9T a D11T, stejně jako úplná novinka Cat® D10T2. Prostřednictvím výhradního prodejce dozerů Cat® v České republice, společnosti Zeppelin CZ, se s těmito dozery setkáme i u nás. Podrobnější informace k aktuální výrobní řadě dozerů Cat® lze nalézt na webových stránkách www.zeppelin.cz, nebo v aplikaci Stavební stroje ZCZ, kterou si můžete stáhnout do svého chytrého telefonu (dostupné na Apple Store a Google Play).





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
© 2007