arrows Mostní stavby arrowsNejdelší most ve střední Evropě připomíná jepici
text redakce
číslo:
Nejdelší most ve střední Evropě připomíná jepici

· Most Tiszavirág v Maďarsku
Centrum maďarského města Szolnok nedaleko Budapešti zdobí tři roky starý most pro pěší a cyklisty s názvem Tiszavirág. Spojuje historické centrum Szolnoku s městskou rekreační oblastí Tiszaliget. Tento nejdelší most pro pěší ve střední Evropě, který měří 445 metrů, byl po roce a půl výstavby slavnostně otevřen v roce 2011.
odeslat odeslat    tisk tisk
Jméno mostu Tiszavirág v překladu znamená jepici a tento hmyz, který se v této oblasti vyskytuje, svým tvarem opravdu připomíná. Postaven byl podle návrhu architektonických studií Pont-TERV Zrt. a A.D.U.

Pro povrch mostu hledali investoři, tj. místní samospráva a architektonická studia, takové řešení, které by nabízelo snadnou údržbu, dlouhou životnost a estetickou kvalitu. Vítěznou volbou se staly palubky Twinson Terrace od firmy Inoutic, jež jsou spolu s podkladovou konstrukcí vhodným materiálem pro rozsáhlé povrchy veřejných ploch. Zátěžové testy provedené Technickou a ekonomickou univerzitou v Budapešti potvrdily, že tento materiál je bezpečný.

Firma pověřená pokládkou pochozího povrchu nejprve ukotvila po celé délce konstrukce mostu nosníky na podkladové profily ve tvaru I a U. Velká pozornost byla věnována dilataci materiálu, která nastává při extrémních teplotách během léta a při ukotvování. Použily se nosníky ze sekvojového dřeva. Pro ukotvení jednotlivých palubek s podkladovou konstrukcí byly zvoleny na míru vyrobené spony z nerezové oceli. Skleněné panely – estetický prvek tvořící prostřední linku povrchu mostu – jsou ukotveny na samostatných nosnících a poskytují pohled na hladinu řeky.

Instalace pochozího povrchu vyžadovala zkušenosti a pečlivost. Vzhledem k tomu, že práce probíhaly ve výškách, musela být přijata specifická bezpečností opatření, kdy byli montážníci jištěni bezpečnostními lany.

Konstrukce mostu i pochozí materiál díky svému tvaru a drážkovanému povrchu zajišťuje samovolný odtok dešťové vody a je bezpečný i za mokra, protože neklouže. Investice do výstavby nového mostu Tiszavirág dosáhly 132 milionů Kč (1,5 miliardy HUF).




Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
© 2007