arrows Soutěže arrows Dopravní stavby arrowsMezinárodní ocenění pro stanici metra Střížkov
text a foto: redakce
číslo: 10/09
Mezinárodní ocenění pro stanici metra Střížkov
Evropská asociace ocelových konstrukcí (ECCS) oceňuje každé dva roky významné stavby z oblasti ocelových konstrukcí v rámci jednotlivých členských zemí.
odeslat odeslat    tisk tisk

V letošním roce vybrala mezinárodní porota soutěže Steel Design Awards mezi devatenáct vítězných staveb i jednu z České republiky, kterou do soutěže nominovala Česká asociace ocelových konstrukcí. Konkrétně to byla stavba stanice metra Střížkov v Praze, jejímž investorem byl Dopravní podnik hlavního města Prahy, architektem Ing. arch. Patrik Kotas, generálním projektantem Metroprojekt Praha a.s. a projektantem ocelové konstrukce Excon, a.s. Ocelovou konstrukci vyrobily společnosti Metrostav a.s.– divize 7 (generální dodavatel), Excon Steel, a.s. a Vítkovice Power Engineering, a.s.

Stanice metra Střížkov

Slavnostní ceremoniál, který je považován za největší událost v oboru ocelových konstrukcí, proběhl 17. září ve španělské Barceloně. Střížkov se objevil ve společnosti takových staveb jako je například Koncertní hala v Kodani, Evropský soudní dvůr v Luxemburgu, Terminál 2E na letišti Charlese de Gaulla v Paříži, stadion Letzigrund v Curychu, Centrální kurt ve Wimbledonu nebo Swedbank stadion v Malmö.

Hlavním posláním soutěže je zviditelnění a celková propagace staveb z oceli a oceněné projekty jsou posuzovány podle jejich přínosu pro obor ocelových konstrukcí, tedy nezávisle na jejich velikosti, původu, množství použité oceli či jiných podobných kritériích. V předchozích ročnících soutěže bylo již oceněno několik českých staveb, například Sazka (O2) Aréna v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem, lávka pro pěší přes dálnici D 8 s názvem Kočičí oči nebo budova Jihomoravské plynárenské v Brně.

Stanice metra Střížkov je svou koncepcí unikátní v rámci celé sítě pražského metra. Nejobtížnějším úkolem z hlediska projektového řešení ocelové konstrukce bylo aplikovat vizi architekta z hlediska statické analýzy a vyrobitelnosti konstrukce. Zastřešení stanice má základní rozměry 160x42 m při maximální výšce konstrukce 20 m nad terénem. Nosná konstrukce sestává ze dvou hlavních oblouků, které se vzájemně kříží na začátku a konci stanice. Oblouky jsou vzájemně spojeny třemi spojovacími prvky a je na nich zavěšena celá konstrukce zastřešení.

Stavba byla detailně popsána v časopise Stavebnictví 09/08 a Stavebnictví 06-07/07.





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
Líbí se nám: Vše o stavbách a architektůře najdete na 4stav.cz. Použité stroje jako brusky, lisy a jiné naleznete na AKKstroje.cz. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki. Pomozte klikem, udělejte dobrou věc a přečtěte si v magazínu nejen o životním stylu.
© 2007