arrows Firemní blok arrowsMetro na Proseku za rok do provozu
foto: archiv
text: Petr Zázvorka
číslo: 06-7/07
Metro na Proseku za rok do provozu
V květnu 2008 by mělo více než padesát tisíc obyvatel pražských sídlišť Prosek a Letňany získat připojení k dopravní síti podzemní dráhy, což zkrátí čas potřebný k cestě do centra na pouhých 10–12 minut.
odeslat odeslat    tisk tisk

Nový úsek IV C2 v délce téměř 4,6 km, který navazuje na dosavadní systém metra ze stanice Ládví, bude mít tři nové stanice: Střížkov, Prosek a Letňany. Úsek, který je zhruba z poloviny hloubený a z poloviny ražený, provádí sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Metrostav. Do tohoto sdružení patří rovněž společnosti Skanska a Subterra. Investorem projektu je Dopravní podnik hl. města Prahy zastoupený obstaravatelem, firmou Inženýring dopravních staveb. Projekční část zajišťuje společnost Metroprojekt. Celkové náklady na stavbu včetně stanic dosahují 9,8 miliardy Kč, včetně technologií přesahují 11 miliard Kč.
Vysoké tempo nabírají stavební práce na stanici Prosek, která dostává finální podobu. Stanice vznikla u křižovatky ulic Vysočanská a Prosecká, v bezprostřední blízkosti obchodního centra. „Stanice Prosek bude moderní, vzdušná a účelná, v interiéru bude převládat bílá, modrá, šedá a stříbrná barva. Zajímavostí bude oválný, osm metrů dlouhý otvor v podlaze vestibulu, odkud lze z výšky pěti metrů sledovat provoz na kolejích i nástupišti. Pro děti u východu ze stanice stavíme bludiště z kamenných kvádrů,“ říká projektový manažer Jiří Kučera ze společnosti Skanska. Podzemní prostory mají tři úrovně – kolejiště, nástupiště a vestibul. Stanice má postranní nástupiště s kolejištěm uprostřed a je částečně osvětlena denním světlem. Nejnižší část 205 metrů dlouhé stanice leží v hloubce 12,4 metru, nad jejím stropem je dvoumetrový násyp zeminy. Konstrukce je podepřena štíhlými ocelovými sloupy se stříbrným nátěrem. Na obou koncích nástupiště jsou eskalátory, jeden výstup povede k obchodnímu domu a na obě strany Prosecké ulice, druhý výstup k nové administrativní budově a na obě strany Vysočanské ulice. V počáteční fázi je montáž technologie kam patří i vybudování čerpací stanice, vzduchotechnických zařízení, kolejové dopravy, energetických zařízení včetně slaboproudých a ochranného systému metra.Celková trasa metra C se tak prodlouží téměř na dvacet tři kilometrů. Řešení projektu umožňuje v budoucnosti pokračování metra směrem do Letňan, Čakovic i Kbel.

Vizualizace stanice metra Prosek 
Vizualizace stanice metra Prosek





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
Líbí se nám: Vše o stavbách a architektůře najdete na 4stav.cz. Použité stroje jako brusky, lisy a jiné naleznete na AKKstroje.cz. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki. Pomozte klikem, udělejte dobrou věc a přečtěte si v magazínu nejen o životním stylu.
© 2007