arrows Realizace staveb arrowsKeramické kamenivo ve vylehčených zemních tělesech dopravních staveb
grafické podklady Lias Vintířov, lehký stavební materiál, k.s., VALBEK, spol. s r. o.
Ing. Libor Pupík
číslo: 10/2012
Keramické kamenivo ve vylehčených zemních tělesech dopravních staveb

· Trasa dálnice D1 vede v místě stavby mostu v cca 8,5 m hlubokém zářezu
Zemní tělesa představují objemem prací i finančních nákladů jednu z nejvýznamnějších stavebních konstrukcí a hledání optimalizace při jejich návrhu a realizaci je v poslední době předmětem zvýšeného zájmu. Použití materiálu výrazně lehčího než zemina přináší pro zakládání pozemních i dopravních staveb nové, netradiční možnosti. Příkladem může být pilotní technické řešení stavby ekochodu na slovenské dálnici D1 Mengusovce – Jánovce, prezentované v článku.
odeslat odeslat    tisk tisk
Ing. Libor Pupík
Vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze, obor ekonomika a řízení stavebnictví. Po absolvování fakulty byl od roku 1992 zaměstnán jako stavbyvedoucí v oboru pozemních staveb v Karlových Varech. Od roku 2000 pracuje jako technický poradce ve společnosti Lias Vintířov, lehký stavební materiál, k.s. Hlavní náplní práce je příprava stavebních aplikací keramického kameniva a lehkých betonů, včetně poradenství při realizaci vylehčených konstrukcí pozemních i dopravních staveb.
E-mail: pupik@liapor.cz

Do oblasti lehkých stavebních hmot, které lze v konstrukcích zemních těles využít, patří i keramické kamenivo Liapor – keramický granulát, vyráběný expandováním přírodního cyprisového jílu při teplotách cca 1200 °C. Zpracováním výchozí suroviny se k základním typickým vlastnostem keramických materiálů, jako je vysoká pevnost, malá nasákavost a objemová i tvarová stálost, připojují u Liaporu ještě další významné charakteristiky, například velice nízká objemová hmotnost (již od 275 kg/m3).

Vlastnosti Liaporu jsou v zemních konstrukcích využívány všude tam, kde je nutné snížit svislé namáhání – ať již z důvodů redukce sedání, zmírnění rizika nestability nebo při potřebě razantního snížení zatížení neúnosného podloží, případně opěrných a podzemních konstrukcí. Keramické kamenivo se svými vlastnostmi blíží vlastnostem typickým pro běžné sypké zeminy. Již od roku 2003 byla zemní tělesa vylehčená Liaporem úspěšně realizována na celé řadě dopravních staveb.

Celý článek naleznete v archivu čísel (č. 10/2012).





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
Líbí se nám: Insurance working capital. Vše o stavbách a architektůře najdete na 4stav.cz. Použité stroje jako brusky, lisy a jiné naleznete na AKKstroje.cz. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki. Pomozte klikem, udělejte dobrou věc a přečtěte si v magazínu nejen o životním stylu.
© 2007