arrows Realizace staveb arrows Zařízení staveniště arrowsHlavní příčiny geotechnických poruch a havárií staveb
grafické podklady: autor
text: Jindřich Řičica
číslo: 02/2011
Hlavní příčiny geotechnických poruch a havárií staveb

· Stavba metra v Kolíně nad Rýnem, 2009. Zřícení budovy archivu, patrně po hydraulickém prolomení dna pažené jámy [2]. Zdroj: internet, snížená kvalita rozlišení.
Odborná geotechnická veřejnost ve světě byla v posledních letech překvapena výskytem vážných nehod a poruch na stavbách. Evropská federace dodavatelů speciálního zakládání (EFFC) se rozhodla tomuto problému obzvláště věnovat. I v České republice je toto téma aktuální a havárie mají své důvody, které je třeba pro odstranění nebezpečí znát. Současná forma dokumentace staveb má dva hlavní rozměry. První je technický, kdy dokumentace řeší technické problémy a snaží se vytvořit model budoucí skutečnosti. Druhým rozměrem jsou problémy administrativní a společenské, jejichž význam stoupá s tím, v jak fyzicky těsném prostředí se stále zvyšujícími se zájmy a právy technické dílo vzniká. Kdysi hlavní úkol, překonání hmoty a přírodních sil, který byl podstatou technického díla, se dnes dostává velmi často do druhého pořadí za problémy administrativní, právní a společenské.
odeslat odeslat    tisk tisk
Ing. Jindřich Řičica
Ing. Jindřich ŘičicaVystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze, obor vodní stavby. Pracoval v oblasti speciálního zakládání staveb jako stavbyvedoucí, vývojář technologií a projektový manažer environmentálních sanací. Od roku 1995 byl generálním ředitelem Soletanche ČR s.r.o., pobočky přední mezinárodní firmy. V současnosti je předsedou ADSZS (Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb). Autorizovaný inženýr v oboru geotechnika.
E-mail: jindrich.ricica@gmail.com

Motto:
„Ti, kteří se nedokáží poučit z minulosti, jsou odsouzeni si ji zopakovat.“
George Santayana, 1905

Obor geotechnického inženýrství má oproti ostatním oborům stavebního inženýrství velkou zvláštnost v tom, že pracuje s exaktně nedostatečně popsatelnou přírodní oblastí základové půdy a přitom naopak zprostředkuje interakci se stavbami většinou velmi technicky exaktně definovanými [1]. S nástupem moderních metod speciálního zakládání v 60. letech minulého století a s akcelerací rozvoje mechanizace, elektronického monitoringu a výpočetní techniky se zdálo, že bude tato inherentní nerovnováha mezi obory postupně zcela potlačena. Po těžkých nehodách geotechnických staveb, jako například roku 2004 na Nicoll Highway v Singapuru nebo v roce 2009 na metru v Kolíně nad Rýnem a po výskytu dalších vážných poruch musíme toto základní dilema více reflektovat a pochopit jeho souvislosti. Je přece obecně známo, i když málokdy výslovně připomenuto, že v průměru představují základy stavby méně než 10 % jejích celkových finančních nákladů, ale soustřeďují více než 20 % z jejích celkových rizik. EFFC proto se svou partnerskou organizací DFI (Deep Foundation Institute), která sdružuje dodavatele z mimoevropských zemí (zejména z USA, Austrálie, Japonska atd.), zařadila tento problém na pořad odborné konference v Londýně v květnu 2010 [2] jako jedno z hlavních témat. Většina velkých nehod zde byla velmi podrobně a celkem otevřeně prodiskutována, samozřejmě s diskrétním zamlčením jmen osob a firem. Mimo zůstaly jen ty havárie, kde není dosud uzavřeno soudní projednání, jako zmíněná nehoda v Kolíně nad Rýnem, ačkoli právě tato naprosto neočekávaná tragická porucha vzbudila v Evropě velký rozruch.
Nicméně na konferenci bylo možno učinit zásadní závěry a určit, kam nasměrovat pozornost v budoucnosti. Pro českou inženýrskou obec mohou být tyto závěry i příklady prezentace prošetřování nehod velmi poučné, protože tak zevrubný přístup k jejich vyhodnocení není v ČR doposud obvyklý. Pokusím se je zasadit do kontextu tuzemských podmínek a porovnat s dostupnými případy z ČR. Nejtragičtější nehoda posledních let – havárie rekonstruovaného domu v Soukenické ulici v Praze  v říjnu roku 2009, kde zemřeli čtyři dělníci, je však zatím v šetření soudu. Podle zpráv tisku je možné, že jednou z příčin mohly být zásahy do podloží stavby.

Stavba aquaparku Čestlice, 2007. Zřícení stavebního jeřábu při montáži, v důsledku porušení mylně navržených základů.
¤ Stavba aquaparku Čestlice, 2007. Zřícení stavebního jeřábu při montáži, v důsledku porušení mylně navržených základů. (Zdroj: internet).

Celý článek naleznete v archivu čísel (č. 02/2011).

Druhý díl článku naleznete v archivu čísel (č. 03/2011).





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
Líbí se nám: Vše o stavbách a architektůře najdete na 4stav.cz. Použité stroje jako brusky, lisy a jiné naleznete na AKKstroje.cz. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki. Pomozte klikem, udělejte dobrou věc a přečtěte si v magazínu nejen o životním stylu.
© 2007