Šikmé lodní zdvihadlo Orlík
Překonávání překážek, jako jsou například přehrady, je možné při plavbě lodí řešit nejrůznějšími způsoby. Vedle plavebních komor jsou z historie známa lodní zdvihadla, která byla a jsou provozována především na vodních kanálech vybudovaných na celé řadě míst.
Lodě jsou přepravovány samostatně, nebo ve vodních nádržích. Šikmá lodní zdvihadla umožňují přepravu lodí mezi horní a dolní hladinou po nakloněné rovině. Na přehradě Orlík bylo takové zařízení plánováno již při stavbě přehrady. To dosvědčuje existující, na pravém břehu vybetonovaný žlab s kolejnicemi a ozubnicí. V průběhu minulých desetiletí byly navrženy různé varianty technického řešení zdvihadla Orlík.
Tento článek popisuje návrh, který vznikl pro investora - Ředitelství vodních cest ČR - na podzim roku 2010 ve spolupráci projektové kanceláře VPÚ Deco a.s., Fakulty strojní ČVUT a firmy Pöyry Environment a.s. Potřeba řešení pomocí aplikace protizávaží byla znovu oživena výsledkem projektu, který využíval k pohonu zdvihadla elektropřevodovek o velmi vysokém výkonu. Použití protizávaží má tedy snížit provozní náklady zdvihadla, zjednodušit zatížení dráhy zdvihadla a soustředit zatížení do jedné omezené a přesně definované oblasti vodního díla.
¤ Šikmé lodní zdvihadlo Orlík
Celý článek naleznete v archivu čísel (č. 05/2011)