Zpět na stavby

Rekonstrukce divadla v České Lípě

9. října 2024
Ing. arch. Adam Rujbr

Po více než 25 letech výběru z nejrůznějších variant byl původnímu Jiráskovu divadlu vdechnut nový život a historická budova se proměnila v moderní kulturní centrum.

Autor:


Autorizovaný architekt a porotce (Česká komora architektů), promoval v roce 1998 na Vysokém učení technickém v Brně. Po absolutoriu získal zkušenosti z prostředí velkých urbánních projektů doma i v zahraničí jako architekt ve společnostech Elseremo a Technoart Czech. Roku 2001 spoluzakládal obecně prospěšnou společnost Archall a od roku 2004 vede studio Adam Rujbr Architects s.r.o. s ateliéry v Praze a v Brně.


Původní stavba, jejíž historie sahá do baroka a která sloužila jako společenský sál a později i jako tělocvična, se v roce 2023 dočkala důkladné renovace a rozšíření. Nový design respektuje historický charakter stavby a zároveň ji šetrně doplňuje o moderní prvky. Rekonstrukce tak dala vzniknout jedinečnému prostoru, který spojuje historii s moderní architekturou a nabízí důstojné prostředí pro divadelní představení, koncerty a další kulturní akce.

Architektonické a dispoziční řešení

Autorem vybraného projektu rekonstrukce je brněnské architektonické studio Adam Rujbr Architects. Jejich návrh citlivě reaguje na genia loci a zároveň vdechuje budově nový život. Hlavní vstup byl přesunut do Panské ulice a doplněn o divadelní kavárnu, která oživuje historické centrum města. Nový vstupní foyer s elegantním točitým schodištěm a uměleckou instalací Jitky Skuhravé tvoří reprezentativní vstup do divadla. Ve vstupní hale je umístěna zrestaurovaná původní busta Aloise Jiráska.

Budova divadla byla rozšířena o severní a jižní přísálí, která jsou propojena mimo hlavní sál, a slouží jako jeho případné rozšíření. Díky tomu získala budova nové funkční prvky a flexibilitu. Hlavní sál laděný do barvy volské krve, inspirované původní barevností a harmonicky doplněné o dřevěné obložení, je zajímavý zejména renovovaným skleněným lustrem ze sedmdesátých let 20. století, který si diváci jistě pamatují z původní podoby stavby. Tento centrální lustr byl doplněn o liniové a bodové osvětlení. Je tak možné docílit odlišných dojmů a pocitů v daném prostoru. Kapacita sálu po rekonstrukci vzrostla na 371 osob. Pohodlí bylo vylepšeno novými sedačkami a zvýšenou elevací sálu. Rozměry jeviště zůstaly zachovány, avšak pod ním bylo obnoveno orchestřiště.

V přízemí (1. NP) se nacházejí vstupní prostory, divadelní kavárna, jejíž atmosféru dotvářejí klenby původních prostor historické budovy, je zde též umístěno technické zázemí divadla. V prvnímu patru (2. NP) vévodí již zmíněný hlavní divadelní sál, na který z jihu i severu navazují vstupní prostory předsálí, v nichž je možné se o přestávce divadelního představení občerstvit u baru. Ve druhém patře (3. NP) jsou situovány šatny herců, zkušebny a malý divadelní sál pro komornější představení. Barva volské krve, použitá v hlavním sálu, se stala jednotícím prvkem celého návrhu. Objevuje se v různých místnostech a na různých objektech napříč celou budovou. Důležitou součástí stavby se stala i pasáž usnadňující průchod mezi ulicemi Jiráskova a Panská.

Stavba

Při rekonstrukci divadla byly použity moderní stavební prvky a technologie, avšak současně s důrazem na zachování původních elementů – během prací bylo objeveno několik historických prvků, které byly do nové úpravy záměrně zakomponovány. Patří mezi ně historické základní kameny, které zdobí interiér kavárny, původní režné zdivo v salónku i zmíněný lustr nad hledištěm. Nosná konstrukce sálu byla zesílena a zvýšena o jedno podlaží, čímž vznikl v hledišti prostor pro druhý balkon. Historické schodiště do sklepa bylo obnoveno s použitím zachráněných kamenných stupňů. Původní dřevěné stropní trámy v horním foyeru byly restaurovány a nyní již nasvíceny LED pásky zdobí strop jižního předsálí.

Během stavebních prací bylo nutné provést i rozsáhlé sanace zdiva, které bylo na několika místech značně poškozeno vlhkostí. Moderní sanační technologie umožnily zachování původního vzhledu a zároveň zajistily dlouhodobou ochranu proti vlhkosti. Byly také instalovány nové rozvody elektřiny, vody a kanalizace. Veškeré technické zázemí bylo umístěno tak, aby nenarušovalo historický vzhled budovy a zároveň splňovalo všechny současné normy a požadavky.

Divadlo je plně bezbariérové a disponuje moderním zázemím pro herce a technický personál.

Obr. 13 Pohled do hlediště hlavního divadelního sálu

Technologie

Divadlo je vybaveno moderními technologiemi, které zajišťují komfortní prostředí pro diváky i herce. Akustika sálu byla řešena s ohledem na maximální srozumitelnost mluveného slova a příjemný poslech hudby. Nebyl to jednoduchý úkol. Architekti si na pomoc přizvali renomované akustické studio. Spolupráce zahrnovala detailní posouzení obou sálů včetně modelování šíření zvuku a výpočtu doby dozvuku. Na základě těchto poznatků byl navržen komplexní systém akustických úprav, který respektoval specifické požadavky divadelního provozu a zároveň splňoval striktní normy ČSN 73 0525 a 73 0527:2025. Strop hlavního sálu pokrývají nízkofrekvenční panely a rezonátory, které společně absorbují problematické nízké frekvence. Na stěny byly zvoleny akustické obklady z širokopásmových pohltivých desek s vykrývacími panely. Tyto prostředky napomáhají k celkovému snížení hladiny hluku a dotvářejí příjemný dojem z interiéru. Pro ozvučení sálu byl použit moderní systém, který umožňuje rovnoměrné rozložení zvuku v celém prostoru.

V případě malého sálu se řešení ubíralo jiným směrem. Byl zde instalován akustický širokopásmový minerální podhled s akustickou omítkou, která efektivně absorbuje zvuk a zaručuje optimální podmínky pro komornější představení a koncerty. Stěny pokrývá širokopásmově pohltivý akustický obklad s mikroperforací.

Osvětlení hlavního sálu je variabilní (bodové, liniové i centrální lustr) a umožňuje vytvářet různé světelné nálady. Jeviště divadla je vybaveno moderními ­technologiemi, které umožňují realizovat náročné divadelní produkce. Pro osvětlení byl použit flexibilní systém, který umožňuje vytvářet různé světelné efekty. Jeviště je také vybaveno moderním tahovým systémem, který zajišťuje rychlou výměnu potřebných kulis a rekvizit.

Energetika

Ateliér Adam Rujbr Architects se vyznačuje snahou tvořit budovy s minimální energetickou zátěží. Ani v tomto případě tomu není jinak. Rekonstrukce divadla v České Lípě kladla velký důraz na energetickou šetrnost. Budova byla zateplena (mimo památkově cenné uliční fasády) a osazena novými okny a dveřmi s izolačním trojsklem. Pro osvětlení divadla byly použity úsporné LED zdroje. Díky těmto opatřením se energetická náročnost budovy výrazně snížila.

Při rekonstrukci byly rovněž použity moderní technologie, které zajišťují šetrný provoz budovy. Veškeré vnitřní prostory jsou uměle větrány vzduchotechnikou s rekuperací. Vzduchotechnika zároveň slouží jako hlavní zdroj chlazení. Vzhledem ke kombinaci památkové ochrany, pravidlům pro střešní rovinu a malému pozemku nebylo možno jiné technologie použít. Samotná VZT a částečné zateplení objektu však mají významný vliv na celkovou energetickou spotřebu stavby. I když montáž VZT nebyla v památkovém objektu snadná, často bylo třeba budovat kanály v podlaze či stěně i pro relativně velké dimenze, díky těmto opatřením se energetická náročnost budovy výrazně snížila a divadlo tak splňuje požadavky na nízkoenergetické budovy.

Zkušenosti z navrhování a realizace

Rekonstrukce divadla v České Lípě byla náročným, ale zároveň také obohacujícím projektem. Architekti museli skloubit požadavky na zachování historické hodnoty budovy s potřebami moderního divadla. I z hlediska správného akustického řešení se jednalo o výzvu, kterou se podařilo díky pečlivému plánování, preciznímu provedení a inovativním technologiím splnit a vytvořit tak prostory s vynikající akustikou. Projekt rekonstrukce byl realizován ve spolupráci s mnoha odborníky z různých oblastí. Architekti spolupracovali s pracovníky NPÚ, kteří poskytli cenné informace o původní podobě budovy a jejích historických prvcích. Tato spolupráce byla klíčová pro zachování autenticity a historické hodnoty budovy. Dále bylo nutné spolupracovat se specialisty na akustiku, uplatněné technologie, stavební materiály, bezbariérovost a energetickou účinnost. Všichni tito odborníci přispěli svými znalostmi a zkušenostmi k úspěšnému dokončení projektu.

Samotná realizace přinesla mnoho výzev. Bylo nutné koordinovat práce mnoha dodavatelů a zajistit, aby všechny stavební a technologické prvky byly integrovány do jednoho harmonického celku. Tento proces vyžadoval pečlivé plánování a dohled nad každým krokem stavby. Díky kvalitnímu řízení projektu a úzké spolupráci všech zúčastněných se podařilo dosáhnout vynikajících výsledků. Moderní kulturní centrum respektuje svou historickou hodnotu a zároveň splňuje všechny požadavky současného divadla.

Závěr

Rekonstrukce divadla v České Lípě je zdařilým příkladem citlivé obnovy historické budovy a jejího přizpůsobení moderním potřebám. Při návrhu byl též kladen důraz na nízkou uhlíkovou stopu celé stavby. Nové divadlo je důležitým kulturním centrem města a nabízí kvalitní zázemí pro divadelní i hudební produkci. Projekt je ukázkou, jak lze úspěšně propojit historii s moderní architekturou a novými technologiemi, a vytváří tak inspiraci pro další podobné projekty v budoucnosti. Stavba je důkazem, že i historické budovy mohou být úspěšně adaptovány pro moderní použití, aniž by ztratily svou původní krásu a význam.

Identifikační údaje

Zadavatel: Město Česká Lípa

Autor: Ing. arch. Adam Rujbr

Projektová dokumentace: Adam Rujbr Architects s.r.o.

Zhotovitel: Metrostav a.s.

Doba návrhu: 2019–2021

Doba realizace: 2021–2023

Náklady: 197 000 000 Kč