Zpět na materiály, výrobky, technologie

Před 40 lety se zrodila legenda. Dozer Cat D10 navždy změnil segment těžkých pásových strojů

27. září 2017
redakce PR článek

Přesně před čtyřiceti lety sjelo z výrobních pásů americké společnosti Caterpillar prvních deset kusů tehdy největšího a nejvýkonnějšího dozeru na světě - Cat®D10. Revoluční konstrukce dozeru odpovídala tehdejším požadavkům amerického průmyslu na větší pro-duktivitu práce při těžbě a výstavbě infrastruktury. Od strojů ostatních značek se D10 lišila větší hmotností, vyšším výkonem, ale hlavně podvozkem, který k pohonu pásu využíval zvýšené hnací kolo (podvozek typu ?delta?).

Autor:



Inovátorské řešení podvozku se zvýšeným hnacím kolem se stalo jedním z nejúspěšnějších patentů spo-lečnosti Caterpillar v její historii. Nekonvenční přístup vývojářů se promítnul do mimořádných technických parametrů dozeru, kterému tehdy nemohl konkurovat žádný podobný stroj na trhu. Pro srovnání, Cat® D10 byl o více než 50 % efektivnější než stávající špičkový typ Cat® D9; na tu dobu mimořádné byly i další pa-rametry: hmotnost (86 200 kg), výška a šířka stroje (4,6 m a 3,7 m) a délka téměř 10 metrů. Uvnitř dozeru burácel obrovský vznětový dvanáctiválec o výkonu 700 koní (522 kW).

Jak vzpomíná jeden z konstruktérů legendární ?dé-desítky?, na přelomu šedesátých a sedmdesátých let neustále rostly požadavky na výkon strojů a na dlouhou životnost použitých materiálů. Bylo jasné, že spo-lehlivý a velmi oblíbený dozer Cat® D9 již brzy vyčerpá své limity a bude nutné posílit produktovou řadu úplně novým strojem. Ukázalo se, že aby nový dozer splnil všechna výkonnostní kritéria a zároveň neztratil nic ze své výborné ovladatelnosti, bude nutné vyvinout zbrusu nový typ podvozku. Pro tyto účely postavila společnost Caterpillar v roce 1970 samostatnou halu, ve které probíhaly všechny zátěžové a funkční testy. Po dvou letech usilovné práce byl na patentovém úřadě zanesen první patent na zvýšené hnací kolo a v roce 1973 spatřily světlo světa první dva prototypy Cat® D10. Při vývoji D10 bylo nakonec přihlášeno neuvěřitelných 93 patentovaných řešení. Nový podvozek měl lepší trakci a také lépe absorboval rázy, vzni-kající při provozu na nerovném terénu.

Cat® D10 míří na trh
V roce 1977 si pár vyvolených zájemců konečně odvezlo své první ?dé-desítky?. Nový model v produktové řadě Caterpillar byl přijat velmi dobře. Výborné trakční schopnosti, síla stroje při rozrývání i hrnutí i výrazně vyšší komfort posádky byly prvními zaznamenanými plusy. Z dalších provedených studií vyplynulo, že D10 je co se týče nákladů na přepravenou tunu plně srovnatelná s mnohem náročnějšími technologiemi. Kladně byla hodnocena také modulární konstrukce, která zrychlila přepravu stroje na místo nasazení a také výraz-ně zjednodušila servisní práce (například demontáž převodovky s rozvodovkou se oproti modelu Cat® D9 zkrátila z původních 30 na 6 hodin!).

Dozery Caterpillar dnes

Revoluční řešení podvozku (systém ?delta?) najdeme samozřejmě i v současné výrobní řadě Caterpillar. Zvýšené hnací kolo podvozku používají dozery Cat® D6N a D6T, dále pak zástupci vyšší řady Cat® D8T, D9T a D11T, stejně jako úplná novinka Cat® D10T2. Prostřednictvím výhradního prodejce dozerů Cat® v České republice, společnosti Zeppelin CZ, se s těmito dozery setkáme i u nás. Podrobnější informace k aktuální výrobní řadě dozerů Cat® lze nalézt na webových stránkách www.zeppelin.cz, nebo v aplikaci Stavební stroje ZCZ, kterou si můžete stáhnout do svého chytrého telefonu (dostupné na Apple Store a Google Play).