Mrakodrap Skyliner II stojí na pevných základech
Polské stavební inženýrství může být hrdé na tempo své výstavby, a to i v odvážných projektech, kde se snoubí smělé představy architektů s realizačními možnostmi a profesním umem. Začátkem listopadu 2024 oznámil zhotovitel stavby, že varšavský mrakodrap Skyliner II má kompletně dokončeny své základy. Nově budovaný kancelářský komplex vyrůstá v srdci varšavské čtvrti Wola. Jeho vlastník – společnost Karimpol Polska – oznámil, že přebírá od generálního dodavatele (Warbud SA) poslední část betonové základové desky v hloubce 22 m, a tím podzemní stavba může vstoupit do další etapy.

Projekt Skyliner II vzniká v podmínkách husté městské zástavby. Podle metody „shora dolů“ byly podlahové desky umístěny na úroveň terénu před provedením zemních prací. Podlahové desky jsou podepřeny provizorními sloupy a ukotveny v membránových stěnách, čímž je zajištěna jejich stabilita. Základ budovy tvoří deska o tl. 1,9 – 4,9 m, na kterou stavbaři potřebovali 4 700 m3 nízkouhlíkové betonové směsi. Zatížení desky je z velké části přenášeno do země pomocí pilot, které sahají do hloubky 39 m pod základovou desku. Na stavbě podzemních podlaží Skyliner II pracovalo téměř 40 lidí: oceláři, tesaři, specialisté na izolace základových desek a podzemních zařízení.
Projekt Skyliner II čerpal a dosud čerpá ze zkušeností získaných při stavbě první věže. Uspořádání příček a ztužujících desek je však na rozdíl od předchozí věže ještě sofistikovanější a pro účely kancelářských moderních prostor vhodnější. Každá fáze výstavby vyžadovala pečlivé logistické plánování. V blízkosti stavby je kruhový objezd Daszyńskiego s hustým provozem, a tak zajištění každodenní dodávky stavebních materiálů na místo nebylo jednoduché. Na stavbě bylo a je nutné skloubit jednotlivé dodávky s pečlivou organizací práce. Mrakodrap vyrůstá v těsné blízkosti stávajících budov včetně dalších výškových věží, až 195 m vysokých. Pro bezpečnou manipulaci musely být použity věžové jeřáby se sklopným výložníkem. I přes tyto obtíže je v současné době dodržen plánovaný časový harmonogram prací.
Nyní bude stavba pokračovat budováním konstrukcí prvního podlaží, které budou základem pro další fáze projektu. Je také třeba realizovat desku o rozloze 4 500 m2, která propojí novou věž s první budovou komplexu Skyliner. Poté začnou práce na výstavbě standardních pater, která nakonec vytvoří 28podlažní budovu poskytující moderní kancelářské prostory v samém centru Varšavy. Celkem 130 m vysoký Skyliner II má být dokončen na konci roku 2026.
Návrh stavby Skylineru II vypracovalo studio APA Wojciechowski Architekci. Řízení projektu za investora zajišťuje Hill International. Za komercializaci druhé věže je zodpovědný tým CBRE Poland.
Ing. Anna Kodysová, MBA
Český svaz stavebních inženýrů
Zdroj: Lidia Piekarska-Juszczyk