Modernizace železničního úseku Velim – Poříčany
Společnost SWIETELSKY Rail CZ zkrátila stavební práce na vytíženém dvoukolejném koridorovém úseku Velim – Poříčany o rekordních 200 výlukových dní.
Rozsáhlá modernizace začala v červnu 2020 a potrvá stavebně do konce roku 2022, některé dokončovací práce ale budou pokračovat až do konce února 2023. V rámci této stavby vznikly již vloni nové dvoukolejné odbočky Tatce a Cerhenice v celkové délce 8,6 km, modernizací prošly obě stejnojmenné zastávky, stejně jako celý úsek Velim – odbočka Cerhenice. Opravou prošlo 8,6 km železničního svršku a spodku, na trase je nové trakční vedení, zprovozněno bylo nové zabezpečovací zařízení v úseku Velim – Pečky a Pečky – Poříčany.
Dne 19. května t.r. došlo ke kompletní modernizaci 1. traťové koleje v rámci celého úseku Velim-Poříčany, 5. srpna pak skončily výluky. Na stavbě se podařilo díky nasazení techniky, velkého množství lidí a plánování po sobě jdoucích operací ušetřit rekordních 200 výlukových dní, 100 v loňských výlukách a 100 v letošních. Od 1. března do 5. srpna 2022 se uvedlo do provozu při celkové rekonstrukci železničního svršku, spodku, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení celkem 13,6 km trati, což je za pět měsíců trvání mimořádný výkon i na evropské poměry. Zakázku za 3,83 miliardy korun bez DPH získala společnost SWIETELSKY Rail CZ ve sdružení s firmou Subterra. V průběhu modernizace byly na stavbě využívány zejména strojní technologie vyvinuté a dodané mateřským rakouským koncernem, konkrétně jde o strojní linky SUZ-350, PM 1000-URM a SMD 80.
Jednotlivé fáze stavebních prací u nasazených strojů
Chceme čtenáři přiblížit jednotlivé fáze stavebních prací, jak na sebe navazují, a popsat vybrané nasazené unikátní strojní technologie koncernu SWIETELSKY.
Vytržení starých kolejnic a pražců – odtěžení starého štěrkového lože v místě zhotovení štěrkových pilířů – zpětná pokládka starého štěrkového lože – pokládka nových kolejnic – pokládka nových pražců včetně zaklápění nových kolejnic – sanace železničního spodku, recyklace a proplach starého štěrkového lože – doplnění nového štěrku do štěrkového lože – podbití kolejnic včetně stabilizace štěrkového lože – profilování štěrkového lože – svařování kolejnic včetně zřízení bezstykové koleje – broušení kolejnic kolejovou bruskou.
Popis jednotlivých strojů
1. Strojní linka PM 1000-URM
PM 1000 URM nastavuje nová měřítka pro sanaci železničního spodku technologií bez snášení kolejového roštu. Největší výhodou stroje je významně optimalizované opětovné použití stávajícího materiálu. Tři řetězy dokáží odtěžit štěrkové lože, podkladní vrstvy a podloží. Materiál odtěžený řetězy 1 a 2 je recyklován způsobem odpovídajícím zvolenému pracovnímu postupu. Kromě klasické sanace podloží s recyklací a bez recyklace štěrku, samotného čištění štěrkového lože a sanace podloží dle systému AHM lze navíc položit i mezivrstvu. Díky pokládce až pěti vrstev pomocí PM 1000 URM a vysokému podílu recyklovaného materiálu lze dosáhnout zkrácení logistických prostojů, maximální úspory nového materiálu a denního výkonu až 1 000 m.
Výhody stroje ve srovnání s konvenčními stavebními postupy
- až 100% znovuvyužití stávajícího materiálu štěrkového lože;
- vytvoření nových podkladních vrstev ze stávajícího materiálu;
- nižší náklady na likvidaci;
- až o 50 % méně logistických přestávek než u konvenčních strojů na sanaci železničního spodku;
- vyšší disponibilita kolejí díky kratším výlukám;
- sanační výkon až 1 000 m denně;
- tři těžicí řetězy;
- možnost současného zabudování dvou geosyntetik;
- vložení nosné a ochranné vrstvy v jednom pracovním postupu;
- recyklace štěrku vysokotlakým mytím;
- ostrohranění štěrkových zrn;
- krátké doby přípravy;
- stejné zatížení náprav v pracovní i přepravní poloze, nevznikají proto další omezení na mostech.
Základní údaje
Oblast nasazení: Sanace pražcového podloží a recyklace štěrku
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: PM 1000-URM
Rok výroby: 2009
Základní údaje
Oblast nasazení: Sanace pražcového podloží a recyklace štěrku
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: PM 1000-URM
Rok výroby: 2009
Technické údaje
Celková hmotnost |
888,7 t |
Délka včetně nárazníků |
270 m |
Šířka |
3,24 m |
Výška |
4,66 m |
Počet náprav (poháněných) |
52 (16) ks |
Celkový výkon motorů |
5 × 708 kW |
Max. rychlost vlastním pohonem |
19 km/h |
Max. rychlost jízdy tažením |
100 km/h |
Pozn.: Celková délka strojní linky při nasazení na úseku Velim – Poříčany dosahovala až 1,3 km.
Pracovní výkon
Sanace podloží s recyklací štěrku |
700 m/24 h |
Recyklace štěrku, sanace podloží se zabudováním mezivrstvy |
1 000 m/24 h |
Sanace podloží Systém AHM |
700 m/24 h |
Sanace podloží s celkovou obnovou kolejového lože |
500 m/24 h |
Čištění kolejového lože |
100 m/h |
2. Strojní linka pro rekonstrukci kolejového roštu SMD 80
Základní údaje
Oblast nasazení: Obnova kolejového roštu, zřizování kolejí, odstraňování kolejí, výměna pražců
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: SMD 80
Rok výroby: 2002
Základní údaje
Oblast nasazení: Obnova kolejového roštu, zřizování kolejí, odstraňování kolejí, výměna pražců
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: SMD 80
Rok výroby: 2002
Technické údaje
Délka včetně nárazníků |
59,22 m |
Vlastní hmotnost |
232,6 t |
Šířka |
3,17 m |
Výška |
4,60 m |
Počet náprav |
15 ks |
Celkový výkon motorů |
533 kW |
Max. rychlost jízdy vlastním pohonem |
19 km/h |
Max. rychlost jízdy tažením |
100 km/h |
Min. poloměr pro práci stroje |
300 m |
Min. průjezdný poloměr |
120 m |
Max. převýšení |
150 mm |
Max. směr. vychýlení koleje |
± 150 mm |
Traťová třída |
C2 |
Druhy pražců |
Dřevěné, betonové a ocelové |
Pracovní výkon
Rekonstrukce kolejového roštu |
250 m/h |
Pokládka kolejí |
275 m/h |
Pokládka kolejí včetně posuvu kolejnic |
200 m/h |
Snášení kolejí |
250 m/h |
Výměna pražců |
200 m/h |
3. Strojní linka pro snášení a pokládku kolejového roštu SUZ-350
SUZ-350 byl první stroj na světě, který dokázal provádět kontinuální rekonstrukci kolejového roštu. Obnovovací vlak se skládá obecně z části provádějící pokládku (SWL = pokládací zařízení a ATWN = jednotka pro nové pražce) a z části provádějící snášení (SWA = sběr pražců a ATWA = jednotka pro staré pražce). Část provádějící pokládku se používá při zřizování kolejí a část provádějící snášení se používá při odstraňování kolejí.
Základní údaje
Oblast nasazení: Snášení/pokládka kolejí
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: SUZ-350
Rok výroby: 1975
Základní údaje
Oblast nasazení: Snášení/pokládka kolejí
Výrobce: Plasser & Theurer Ges.m.b.H.
Typ: SUZ-350
Rok výroby: 1975
Délka včetně nárazníků |
109,14 m |
Vlastní hmotnost |
274,05 t |
Max. šířka |
3,03 m |
Max. výška |
4,32 m |
Počet náprav |
16 ks |
Celkový výkon motorů |
635 kW |
Max. rychlost jízdy vlastním pohonem |
5 km/h |
Max. rychlost jízdy tažením |
60 km/h |
Min. poloměr pro práci stroje |
300 m |
Min. průjezdný poloměr |
150 m |
Max. převýšení |
70 mm |
Traťová třída |
D2 |
Druhy pražců |
Dřevěné, betonové a ocelové |
Pracovní výkon
Pokládka kolejí |
200 m/h |
Pokládka kolejí včetně posuvu kolejnic |
175 m/h |
Snášení kolejí |
200 m/h |
SWIETELSKY Rail CZ nabízí všechny dostupné technologie mateřského koncernu i ostatním partnerům na českém trhu. Zapůjčení je potřeba řešit v dostatečném předstihu (např. strojní linku PM 1000 URM je potřeba zarezervovat mnohdy 1–2 roky dopředu).