Modernizace plavební komory v Brandýse nad Labem
Stavba, která se nachází v místě stávající plavební komory ve středu města, započala v roce 2014 a bude dokončena do konce letošního roku. K rekonstrukci byla tato komora vybrána, protože vykazovala nejhorší technický stav za všech plavebních komor na středolabské vodní cestě.
Mezi nejrizikovější části konstrukce plavební komory patřily zejména závažné
statické poruchy dna. Dosavadní opravy problém nevyřešily, a komora tak stále
vykazovala prvky potenciálního havarijního stavu, při němž hrozila destrukce
konstrukce dna, případně i stěn plavební komory.
Cíle rekonstrukce a modernizace plavební komory
Navrhovaný způsob a rozsah rekonstrukce a modernizace plavební komory má
zajistit takový technický stav, který umožní další provoz po dobu třiceti let.
Jedná se zvláště o dlouhodobou stabilizaci dna a stěn z hlediska degradačních
procesů i statické stability.
Součást rekonstrukce tvoří rovněž modernizace pohonů vrat a pohonů segmentových
uzávěrů obtoků, modernizace elektroinstalací, včetně výměny rozvaděčů,
rekonstrukce osvětlení, modernizace řídicího systému a ovládání plavební komory
tak, aby se po provedení rekonstrukcí docílilo stejného standardu jako u
ostatních plavebních komor středolabské vodní cesty. Realizované úpravy zároveň
respektují územní rezervu pro výstavbu druhé plavební komory v Brandýse nad
Labem.
Vodní dílo Brandýs nad Labem
Vodní dílo Brandýs nad Labem se nachází v km 865,02 jednotné říční kilometráže
toku Labe. Zahrnuje jez, plavební komoru, malou vodní elektrárnu, rybí přechod,
jalovou výpust a umělou slalomovou dráhu. Současný jez s pohyblivou hradicí
konstrukcí nahradil v roce 1936 původní pevný jez staropražského typu. Plavební
komora, kterou odděluje od jezu ostrov, byla založena v prostoru původních ramen
meandrující řeky Jizery před jejím zaústěním do Labe. Stavební práce na jezu i
plavební komoře byly zahájeny v roce 1933 a dokončeny v březnu 1936. Malá vodní
elektrárna je situována na pravém břehu, v sousedství jezu. Elektrárna byla
vybudována v letech 1933 až 1944.
Současný stav prací
V současné době je částečně nebo zcela zhotoveno několik stavebních objektů. V
roce 2014, v době odstávky provozu, byla plavební komora zahrazena a zcela
vyčerpána. V té době byla opravena spodní část levobřežní stěny, která byla do
výšky 2,5 m
kompletně zasanována. K dalším pracím patřila kompletní oprava dna obou obtoků.
Tato dna byla v celé délce vybourána a nově vybetonována. Během odstávky se
repasovaly pístnice a vyměnil agregát pro ovládání horních a dolních vrat.
Zřízení ochranné jímky
Výplňová injektáž
Zřízení obvodové ochranné jímky ze sloupů tryskové injektáže bude předcházet
výplňová injektáž kaveren pod deskou dna plavební komory. Injektáž se provede
jílocementovou směsí s přísadou urychlovače. Výplňovou injektáž bude nutné aplikovat
za přerušovaného provozu plavební komory z pontonu, na úrovni horní vody.
Injektážní směs se bude vhánět do svislých vrtů vystrojených ocelovou
chráničkou. Vrty se rozmístí podél stěn plavební komory v osových vzdálenostech
3,5 m.
Výplňovou injektáž s tlaky v rozmezí 0,6-2,0 MPa bude nutné aplikovat pod
dozorem potápěče při jištění řady plnicích otvorů proti vniknutí injektážní
směsi.
Trysková injektáž
V době odstávky, ale i mimo ni byla vytvářena tryskovou injektáží těsnicí clona
za rubem zdi. Součást subdodávky tvořila rovněž zkušební trysková injektáž ve
dně plavební komory s vyhodnocením měřením technologií CylJet. Těsnicí clona
byla vytvořena ze souvislé linie sloupů tryskové injektáže vedené z úrovně
plata po rub klenby obtoků plavební komory. Trysková injektáž probíhala
jednofázově, metodou M1. Jednotlivými prvky těsnicí clony jsou sloupy kruhového
průřezu průměru 700 mm.
Sloupy se v ose trasy těsnicí clony vzájemně překrývají.
Z výsledků zkušebních vrtů ve dně plavební komory a zejména z následného měření
výše uvedenou technologií vyplynulo, že původní řešení tryskovou injektáží dna
plavební komory pouze v jedné řadě nedostačuje. Původní projekt byl proto
přepracován. Výsledkem bylo doplnění první řady tryskové injektáže o druhou
řadu. V současnosti je obvodová těsnicí clona řešena pilíři kruhového průřezu
průměru D = 1100 mm,
respektive 700 mm.
Pilíře se v ose trasy těsnicí clony vzájemně překrývají. Pata sloupu zasahuje
až do povrchu skalního podloží, na úroveň kóty 157,10 m n. m. Horní
zakončení sloupů ochranné jímky je navrženo v úrovni základové spáry původního
dna plavební komory, na kótě 161,10
m n. m.
Z důvodů bezpečnosti a možných pohybů stěn i jiných konstrukcí se během vrtů a
následné tryskové injektáže geodeticky měří svislé posuny zdí plavební komory a
relativní vzdálenosti pomocí distometru.
Dno plavební komory
V posledním čtvrtletí roku 2015, v době dlouhodobé provozní odstávky, kdy bude
plavební komora opět celkově vypuštěna a odčerpána, se zhotoví nové dno této
plavební komory. Nová konstrukce dna je navržena jako železobetonová deska
tloušťky 1000 mm
z betonu C 30/37. Železobetonová deska bude uložena na vrstvu podkladního
betonu C 12/15 tloušťky 100
mm. Dilatace konstrukce této desky budou řešeny napříč
plavební komorou ve vzdálenostech po 20 m. Pod konstrukcí železobetonové desky dna
se vytvoří drenážní vrstva, kterou se odvedou průsakové vody do čerpacích
jímek. Drenážní vrstvou bude třívrstvý filtr z hrubého kameniva drceného do
různých frakcí tak, aby se nevyplavovaly písčité materiály podloží do drenážní
vrstvy.
Bourání dna bude předcházet provizorní rozepření zdí plavební komory dvojicemi
silnostěnných trubek Ø 377/10 mm délky 12,10 m. Rozpěry budou rozmístěny v osových
vzdálenostech po 4,0 m
na třech výškových úrovních. Čela rozpěr bude na obou stranách tvořit roznášecí
plech tloušťky 10 mm
vyvedený na úroveň plata, kde se zakotví trny a cementovou zálivkou do vrtů v
betonech plata.
Rekonstrukce a modernizace plata
Součástí modernizace plavební komory v Brandýse nad Labem je rovněž
rekonstrukce plata (betonových ploch) plavební komory. Ta se uskuteční po
dokončení tryskových injektáží dna plavební komory během podzimní provozní
odstávky roku 2015. V rámci těchto prací se kompletně odbourá původní
konstrukce betonového plata na levé i pravé straně plavební komory, včetně
betonových částí na dolním i horním ohlaví (vyjma vlastních konstrukcí šachet
ovládání uzávěrů a stávajících opracovaných kamenných bloků, které je nutno
zachovat). Odbourají se i stávající kabelové kanály.
Terén po odbourání původního plata a kabelovodu bude urovnán, prohlubně budou
zasypány a zhutněny. Pro zásyp se použije vhodný materiál z výkopů. Pláň bude
zhutněna. Pod platem bude rovněž hutněný podsyp ze štěrkodrti celkové tloušťky 300 mm, ve skladbě 200 mm z hrubého drceného
kameniva frakce 16/32 mm a dále 100
mm pod betonovou desku nového plata z hrubého drceného
kameniva frakce 4/8 mm. Podloží pod deskou se zhutní. Pro konstrukci desky se
použije beton třídy C 25/30 vyztužený při horním i dolním povrchu kari sítí.
Krytí výztuže desky činí 30 mm
od horního povrchu a 50 mm
od dolní úrovně desky. Po osazení výztuže bude zhotovena železobetonová deska
nového plata v tloušťce 200
mm. Povrch desky se vyspáduje ve sklonu 2,0 % směrem od
komory do nových odvodňovacích žlabů, respektive odvodňovacího drénu na pravé
straně plochy. Povrch plata bude opatřen protiskluzovou úpravou striáží - zdrsněním
povrchu. Deska bude dilatována ve vzdálenostech po 5,00 m.
Kabeláže
Vedení silových, ovládacích i sdělovacích kabelů podél plavební komory zajistí
nová kabelová trasa vedená na obou stranách podél plata. K položení kabelové
trasy včetně revizních šachtiček dojde po odbourání stávajícího plata před
vlastní realizací betonové desky. Kabelová trasa zahrnuje pět chrániček PVC DN
100 (pro rozvody elektřiny) uložených ve dvou vrstvách nad sebou a obsypaných
pískovou ochrannou vrstvou. Chráničky jsou ve vzdálenostech shodných s
rozmístěním stožárů osvětlení a v lomových bodech trasy přerušeny 27 revizními
šachtičkami. Šachtičky hloubky 800
mm o půdorysných vnitřních rozměrech 700 x 700 mm budou kryty ocelovým
uzamykatelným poklopem s oválnými výstupky osazenými do ocelového rámu.
Železobetonové stěny i dna šachtiček mají tloušťku 200 mm. Šachty jsou
vybetonovány z betonu C 20/25.
Závěr
Technologickou modernizací se zvýší spolehlivost provozu plavební komory v
Brandýse nad Labem, která je součástí významné labské vodní cesty transevropské
dopravní sítě (TEN-T, Trans-European Transport Networks) a umožní tak její
další využívání bez větších oprav a s minimální údržbou po řadu dalších let.
Základní údaje o stavbě
Název stavby: Modernizace plavební komory v Brandýse nad Labem
Investor: Ředitelství vodních cest ČR
Projektant: Pöyry Environment a.s.
Zhotovitel: SMP CZ, a.s.
Vedoucí projektu: Ing. Mojmír Volf
Stavbyvedoucí: Zdeněk Műller
Mistr: Ondřej Zelinka
Technický dozor: IRIS Bohemia s.r.o., Pavel Říha
Těsnicí clona tryskovou injektáží: SOLETANCHE Česká republika s.r.o.
Řešení tryskovou injektáží, plato, dno, oprava levé stěny plavební komory: HG
Partner s.r.o.
Doba výstavby: 07/2014-12/2015 (předpokládaná doba ukončení)
Autor: Zdeněk Műller
stavbyvedoucí divize 5, SMP CZ, a.s
Normal 0 21