BAU 2009: krize se výrazně neprojevila, obavy trvají
Ve dnech 12. až 15. ledna 2009 se konal na Výstavišti Neue Messe v Mnichově hlavní evropský stavební veletrh BAU, věnovaný letos podle sloganu ?Future Building? budoucnosti stavebnictví.
V sedmnácti pavilonech, rozdělených podle typu stavebních materiálů a oborových témat, se představilo 1924 firem na 180 000 m?. Mezi vystavovateli bylo rovněž několik firem působících na území České republiky, které chtějí uspět v tvrdé konkurenci evropského trhu. Jejich manažeři se víceméně shodli, že hospodářská krize se na samotném veletrhu dramaticky neprojevila, což ale neznamená přítomnost či blízký příchod recese.
?Na Bau pravidelně vystavujeme již od roku 1992, kdy jsme se stali součástí evropské skupiny výrobců Liapor. Letos jsme zaznamenali zájem především o tepelně izolační tvarovky Liapor SL pro obvodové stěny a o protihlukové stěny Lia- dur. Pokles na německém trhu ale pociťujeme již několik let. Je zaviněný pokračující recesí s propadem stavební výroby,? konstatoval Pavel Bursík, vedoucí střediska marketing, obchod Lias Vintířov, lehký stavební materiál, k.s.
?Veletrhu jsme se zúčastnili podruhé a zájem o naše výrobky byl veliký. Naše produkce představuje hlavně okna a dveře pro nízkoenergetické a pasivní domy a po sortimentu tohoto druhu je velká poptávka. Nicméně patek philippe replica je jasné, že v Německu v současné době určitě k propadu poptávky dochází,? řekl Tomáš Kunert, jednatel společnosti TTK CZ, s.r.o.
?My v zásadě pokles poptávky nepociťujeme,? mínil naopak Vít Šidlák, marketingový manažer firmy Kronospan CR, spol. s r.o. ?Zákazníci jsou spíše náročnější v požadavcích na kvalitu, výhody jednotlivých produktů, rychlost dodávek, kvalitu služeb apod. Vzhledem k velké konkurenci je boj o zákazníka těžší,? dodal s tím, že na stánku firmy Kronospan byl zájem hlavně o OSB desky, o HPL kompaktní desky a parapety i laminované dřevotřískové desky.
Firma Wild Stone s.r.o. byla jako jediná z dotázaných letos na BAU poprvé. ?Účast považujeme za úspěšnou. Zájem o výrobky naší firmy, která se zabývá výrobou a prodejem obkladových kamenů, byl příjemným překvapením. Co se týká hodnocení současné situace na německém stavebním trhu, tak na něj právě vstupujeme, a proto je pro nás těžké hodnotit,? sdělil zástupce Wild Stone Tomáš Jirák. Každopádně všichni oslovení se shodli na tom, že se příštího ročníku veletrhu BAU hodlají opět zúčastnit.