arrows Analýzy, trendy arrows Požární bezpečnost staveb arrowsBezpečnostní zkoušky požárního větrání tunelů Cholupice a Lochkov
grafické podklady: archiv autora
text: Jiří Zápařka
číslo: 11-12/11
Bezpečnostní zkoušky požárního větrání tunelů Cholupice a Lochkov

· Pohled z výjezdového portálu tunelu Cholupice do údolí Vtavy a Berounky. Na pravé straně v dálce jsou vidět portály tunelu Lochkov.
Příspěvek pojednává o zkouškách podélného požárního větrání v dálničních tunelech Cholupice a Lochkov, které se uskutečnily v období od května do září 2010. Volně navazuje na článek z květnového čísla ročníku 2009 s názvem Bezpečnost při požáru v tunelu, který se pokoušel o ucelený souhrn této problematiky. Obsah dokumentuje průběh zkoušek požárního větrání před uvedením do provozu dvou dálničních tunelů v jižní části Pražského silničního okruhu. Zároveň rekapituluje poznatky o požárním větrání dálničních tunelů v České republice a jeho zkoušení.
odeslat odeslat    tisk tisk
Ing. Jiří Zápařka
Ing. Jiří ZápařkaVystudoval Vysoké učení technické v Brně. Od roku 1998 je externím spolupracovníkem společnosti SATRA, spol. s.r.o., v oboru větrání silničních tunelů.
E-mail: jiri.zaparka@email.cz

Specifika silničních tunelů při požáru Silniční tunely jsou obecně dvakrát bezpečnější než otevřené komunikace. Existují ovšem scenáře, které v tunelu mohou mít, oproti otevřeném prostoru, katastrofické následky. V tunelech jsou tyto scenáře spojeny hlavně s požárem a způsobem šíření kouře v jeho prvních minutách. Standardní požadavky na stavební a technologické vybavení pro odvod kouře a tepla v tunelu jsou 90–120 minut a tradičně se posuzují podle teplotních křivek. Trvalo nějaký čas, než se do povědomí dostala zásadní důležitost správné funkce požárního větrání v prvních 10–15 minutách od vzniku požáru. Silné podélné proudění v tunelu během požáru často dodává podmínkám pro šíření kouře taková specifika, jaká nejsou v žádné jiné stavbě reálná.

Vizualizace proudění při příčném odvodu pomocí nafty a benzínu – rychlost 1,5–2 m/s.
¤ Vizualizace proudění při příčném odvodu pomocí nafty a benzínu – rychlost 1,5–2 m/s. Tunel Mrázovka; Městský okruh; Praha 2004.

Celý článek naleznete v archivu čísel (č. 11-12/2011).





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz podléhá licenci Creative Commons
Uveďte autora | Neužívejte dílo komerčně | Nezasahujte do díla 3.0 Unported
.

RSS
Tip: Insurance working capital. Studijní materiály nejen o stavebnictví, ale i strojírenství a zeměpis najdete na Škola, studium, wiki.
© 2007