arrows Firemní blok arrowsVýtahy Schindler 5500 potěší architekty
Text: Redakce
číslo: 01-02/2014
Výtahy Schindler 5500 potěší architekty
Švýcarská společnost Schindler představila koncem minulého roku výsledek několikaletého vývoje – výtah Schindler 5500, který je určen především pro provoz v komerčních a cenově vyšších obytných budovách.
odeslat odeslat    tisk tisk

Ing. Vladimír Lenoch, generální ředitel Schindler CZ, a.s., shrnul přednosti výtahu Schindler 5500 těmito slovy: „Je flexibilní, globálně použitelný, a tudíž cenově přijatelný, nabízí ekonomický provoz a je šetrný vůči životnímu prostředí. Šetří náklady zákazníka, snižuje náklady na údržbu a dá se aplikovat do různých výtahových šachet. Jsme rádi, že můžeme nabídnout velké množství dekorů, povrchových materiálů, barev i typů osvětlení –
jednoduše řečeno výtah šitý na míru každému zákazníkovi podle chuti.“

Přizpůsobení se prostoru
Nový výtah Schindler 5500 vyniká svým výkonem a univerzálností, přizpůsobí se každé budově až do výšky 150 m. Výtah má téměř všechny vlastnosti volitelné, takže záleží jen na zákazníkovi, jaké parametry bude výtah mít. Šířku a hloubku kabiny výtahu lze přizpůsobit v krocích po 50 mm až do maximálních rozměrů 2,5 × 2,7 m
(šířka × hloubka).

Výtah tak lze umístit do jakékoliv, i do již existující šachty, maximální odchylka od ISO normy bude 100 mm. Výška kabiny je rovněž volitelná, a to až do 3 m. Navrhovaná nosnost výtahu se může pohybovat v rozmezí 630 až 2500 kg.

Volitelné jsou také rozměry dveří (šířka 0,8 až 1,4 m, výška až 2,4 m) i to, zda bude mít výtah jen jedny dveře nebo dvoje průchozí dveře naproti sobě. Přizpůsobitelný je také typ dveří, včetně skleněné varianty.

Ministrojovna výtahu může být umístěna všemi běžnými způsoby (řešení MMR) a nabízí se i provoz výtahu bez strojovny (MRL), což uspoří místo i stavební náklady. Na architektovi je volba, na kterou stěnu šachty umístí pohon a protiváhu. Počet výtahů a jejich rozmístění uvnitř budovy závisí na potřebách zákazníka.

Technologie pohonů
Firma Schindler aktuálně používá technologii pohonů STM. Jejich výhodou je o polovinu nižší hmotnost a výrazně menší rozměry. Uživatel výtahu ocení rychlost a tichý chod, model 5500 nabízí celkový zdvih 150 m a rychlost 3 m/s. Inovací tohoto pohonu je nahrazení běžně používaných ocelových lan nosnými pásy, což se projeví nízkými hladinami hluku v kabině i v okolním prostoru.

Inteligentní systém PORT
Každé současné zařízení musí předvídat záměr uživatele a nabídnout mu nejvhodnější řešení na základě naprogramovaných algoritmů. V budově s více výtahy pasažér na pultu označí, kam chce jet, a systém PORT mu doporučí konkrétní výtah (zpravidla označený písmenem), který ho tam doveze nejdříve. Systém má také speciální funkce pro lidi se zvláštními potřebami, např. pro nevidomé nebo pro lidi se sníženou pohyblivostí. V kancelářských budovách, kde uživatelé disponují čipovou kartou, lze kombinovat systém PORT s individuálním nastavením.

Ekologický a bezpečný provoz
Pro výrobu již zmíněných pohonů STM se u výtahů Schindler spotřebuje méně materiálu při zachování vysokého výkonu, nižší je také spotřeba maziv, v nabídce je i samomazná varianta pohonu. Už samotný princip výtahu přímo vybízí k rekuperaci energie, takže spotřeba výtahu Schindler 5500 je přibližně o 30 % nižší než spotřeba jiných srovnatelných výtahů. Díky technologii PowerFactor 1 lze vyrobenou elektrickou energii okamžitě vracet zpět do rozvodné sítě. Z ekologických i estetických důvodů jsou všechny výtahy vybaveny LED osvětlením, které má ve srovnání s jinými světelnými zdroji dlouhou životnost a nižší spotřebu energie.

Výtah Schindler 5500 byl zařazeny do třídy A energetické účinnosti podle klasifikace VDI, což znamená úsporu a také to pomáhá k získání certifikace nízkoenergetických budov. Jako příklad může sloužit realizace z konce roku 2013, kdy projekt Florentinum Praha získal certifikát LEED Gold (Leadership in Energy & Environmental Design). V tomto projektu byl Schindler výhradním dodavatelem eskalátorů a výtahů. Výtahů Schindler 5500 v budově bylo instalováno několik desítek (v ČR se jednalo o první nasazení výtahů v uvedeném rozsahu).

K bezpečnosti výtahů Schindler se vyjadřuje ředitel firmy Vladimír Lenoch: „Naše výrobky mají spoustu bezpečnostních prvků, protože musí odpovídat příslušným evropským normám. Nesmí se stát, že eskalátor selže a někdo se v důsledku toho zraní. V případě výpadku proudu se eskalátor musí bezpečně zastavit a hmotnost lidí, kteří na něm stojí, ho nesmí uvést do pohybu. Podobně je to u výtahů. Všechny bezpečnostní prvky musí být funkční a naprosto spolehlivé, protože v sázce jsou životy lidí. Vzhledem k množství bezpečnostních prvků v moderních výtazích se může stát, že se stroj preventivně zastaví, neboť počítač vyhodnotí, že by závada mohla nastat… Koncern hodně dbá na bezpečnost, takže uskutečňujeme více bezpečnostních prohlídek, než ukládají normy, a věnujeme se této problematice i v rámci různých inovativních řešení. Snažíme se závadám předcházet prevencí a plánovaným systémem údržby.“

Interiér
Interiérový design výtahu, tj. volba barev i materiálů, závisí na fantazii návrháře. Výrobce nabízí čtyři předdefinované styly, které je možné dále dolaďovat. Podle plánovaného užití kombinují tyto styly materiál a barevnost kabiny s tvarem a barevným tónem osvětlení: funkční a odolný styl Navona, moderní a univerzální styl Times Square, sofistikovaný a elegantní styl Park Avenue a osobitý styl Sunset Boulevard. Navíc lze využít neobvyklé povrchové úpravy z ušlechtilých materiálů, jako je sklo nebo nerez. Lesku lze dosáhnout lakováním bezpečnostního skla. Sytost barev a barevných přechodů se zdůrazní digitální potiskem matného skla. Digitální tisk se hodí i pro povrch z nerezu a výsledkem může být strukturovaný vzor či výtah pojatý jako moderní abstraktní obraz.

Osvětlení
Použitá LED technologie umí napodobit teplé bodové světlo klasické žárovky i „zářivkové“ rozptýlené světlo s nižší teplotou chromatičnosti, tvar svítidel je také volitelný. Světelný a prostorový dojem lze umocnit použitím zrcadla z bezpečnostního skla, jež může pokrývat celou zadní stěnu kabiny. Ovládací panely jsou přehledné a jsou navrženy v mnoha provedeních. Pohyb výtahu je plynulý, i tak jej však doplňují designová madla. Madla, lišty i ovládací panely jsou podsvícené.

Parametry výtahu Schindler 5500
Vyjmenované charakteristiky předurčují výtah Schindler 5500 pro mnoho druhů použití. Technické i estetické parametry jsou natolik velkorysé, že pokrývají většinu potřeb moderních budov. Není tedy nutné poptávat extrémně spolehlivé výtahy pro nemocnice, velmi prostorné výtahy pro sportovní haly, luxusní výtahy pro kancelářské budovy nebo neokoukané a originální výtahy pro nákupní centra. Schindler 5500 umí vyniknout v každé z těchto aplikací. „Na tomto výtahu je výjimečné to, že se jedná o samostatný modulární systém, který lze nakonfigurovat tak, aby vyhovoval různým typům budov. Výtah Schindler 5500 nepochybně splňuje požadavky moderních měst dneška,“ shrnul Eric Darmenia, vedoucí projektového týmu výtahu 5500.

Klíčové parametry

Nosnost: 630–2500 kg
Zdvih: až 150 m
Šířka dveří: 800–1400 mm
Výška dveří: 2100–2400 mm
Pohon: technologie STM s rekuperací brzdné energie
Rychlost: 1,0–3,0 m/s MMR a MRL
Počet pater: 50 pater (60 stanic)
Skupiny výtahů: až 8 výtahů, lze rozšířit o technologii PORT
Interiér: 4 dekorační řady: od čistě funkční po sofistikované, varianta se skleněnými panely, varianta skeletu pro váš vlastní dekor
Ovládání: mechanická nebo dotyková tlačítka, maticový displej (dot matrix display) nebo TFT LCD
Typy kabin: T2L, T2R, C2, C4, volitelně skleněné dveře

 

 Umístění šachty – podle potřeby

 

Variabilní umístění šachty

 

Konfigurovatelný rozměr – optimální využití prostoru

 

Přizpůsobitelné rozměry kabin

 

Systém Port Technology – rychlá přeprava

 

Umístění protiváhy – využití prostoru šachty





Licence Creative Commons

www.casopisstavebnictvi.cz, jejímž autorem je EXPO DATA spol. s r.o.,
podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora- Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported .

RSS | EXPO DATA spol. s r.o., Výstaviště 1, 648 03 Brno
© 2007